Norrbottens museum har samlat 36 verk och tvÄ installationer. Det Àr verk frÄn sent 1970-tal till senaste Ärens och det Àr nu möjligt att följa hennes utveckling.
ââJag började med tĂ€ta stygn har under Ă„ren lĂ€rt upp hantverket. Nu arbetar mera minimalistiskt, Ă€r hennes egna, kofta beskrivning.
Till hennes tidiga verk hör bilden av en begravning.
ââ1956 dog min pappa. Jag var bara fem Ă„r gammal. 1979 gjorde jag en bild av begravningen, som jag minns den. De var dĂ„ jag började brodera. Jag Ă€r lĂ„ngsam i mitt sĂ€tt och dĂ€rför dröjde det sĂ„ mĂ„nga Ă„r.
Det Ă€r ett barns fantasifulla bild av en begravning. Ăver himlen svĂ€var mĂ€nniskor likt Ă€nglar, men dĂ€runder kyrkan och mĂ€nniskorna finns nĂ„got som liknar bĂ€ddar och en trappa ner dit.
Britta Marakatt Labba beskriver hur hon med Ären blivit allt mera politisk i textilverken. Hon berÀttar om hÀndelser med politisk bakgrund.
ââDet berĂ€ttades sĂ„ mycket hemma om olika hĂ€ndelser. Det vill jag ocksĂ„ berĂ€tta. Mamma var intresserad av mytologi. Författaren Per Idivuoma blev min mentor och jag följde med honom nĂ€r han reste runt och höll föredrag.
Politik handlar ocksÄ om flyttningar, hur samerna drabbats av tvÄngsförflyttningar och hur Kiruna nu ska flytas. Britta Marakatt Labba ser beröringspunkterna.
ââSjĂ€len finns i vĂ„ra boningar. Att tvingas flytta blir ett ingrepp i mĂ€nniskans inre. Nu arbetar jag mycket med gruvexploateringen och tvĂ„ngsförflyttningar.
TerrordÄdet pÄ Utöya grep Britta Marakatt Labba och hon sÄg hur det förflutna gjorde sig pÄmint.
ââMed Utöya 2011 blev det mera politik. Ăar brukar symbolisera frihet, men de var ju fĂ„ngna pĂ„ ön. Det finns ett samband mellan 1943 och 2011, historien gĂ„r i en cirkel.
Engagemanget gav en installation dÀr Brita Marakatt Labba kombinerade gamla jutesÀckar med hakkors med andra textiler, dÀribland en bild av Utöya, Allt i form av den cirkel som hon beskriver historien som.
Det största verket som Britta Marakatt labba skapat Àr 24 meter lÄngt och hÀnger pÄ Tromsö universitet. Det Àr en berÀttelse om samernas historia och Äterges i en video pÄ utstÀllningen..
ââDet tog fyra Ă„r att göra. Efter varje meter var det fest. Sedan visade deg sig att verket blev en meter för kort och dĂ„ fick jag lĂ€gga till en hĂ€ndelse, Kautokeinoupproret.
24-meterprojektet krÀvde sin tribut.
ââTummen fastnade i ett lĂ€ge. LĂ€karna ville operera, men jag sade nej. En sjukgymnast hjĂ€lpte mig sĂ„ jag fick tillbaka rörligheten.
Hon ser inget anmÀrkningsvÀrt i de mÄnga Är som Historia tog att göra.
ââBrodera Ă€r lĂ„ngsamheten estetik.
Britta Marakatt Labba har stÀllt ut pÄ mÄnga hÄl i vÀrlden, i Tyskland, i USA och Alaska. Nu vÀntar en ny utstÀllning i USA. Curatorn Àr pÄ vÀg till Sverige för att se hennes textilverk.
Och var Àn Britta Marakatt Labba hÀnger sina textiler sÄ finns dÀr hennes speciella signum.
ââDe Ă€r min motsvarighet till Chagalls gröna get.
Jo, det Àr de röda mössorna med ett horn framtill och som förbjöds av de kristna. DjÀvulen hade ju horn. De samiska kvinnorna vÀnde dÄ bara hornet bak. SÄ titta gÀrna nÀrmare pÄ Britta Marakatt Labbas minimalistiska verk.