Färgstarka formgivare firar 40
I början avfärdades deras klatschiga mönster som osäljbara. Men 10-gruppen har för länge sedan fått sin revansch. I år firar formgivningskollektivet 40 år med en stor utställning.
Foto: Gustav Karlsson Frost
Vad är det som har gjort 10-gruppen så framgångsrik? Det är frågan som Tom Hedqvist, en av originalmedlemmarna i gruppen, försöker besvara i utställningen Mönsterkraft! 40 år av inspiration från 10-gruppen som invigs på Dunkers kulturhus i Helsingborg den 29 maj.
- Det går en tråd igenom det vi har gjort, det har inte så stor betydelse från vilka år mönstren kommer. Man kan se kontinuiteten. Jag har försökt svara på frågan genom att visa mönster i kollision med varandra oavsett vilka kollektioner de uppträtt i.
Vilken är den röda tråden?
- Vad vi än gör ser man att det är vi.
I utställningen visas 40 mönster från 10-gruppens historia, inte i kronologisk ordning, utan i samspel med varandra. På en affisch från 1972 syns de allra första, däribland Gunila Axéns skällande gröna hundar och Carl Johan De Geers japaniserade blomsterslingor. De karaktäristiskt färgstarka mönstren gick snabbt hem hos både kritiker och publik. Populärast har Birgitta Hahns bladmönster Jamica och Gunila Axéns Öar varit.
- Det sistnämnda kallades av någon för "ryggsäcksfolkets lilla älskling", berättar Tom Hedqvist.
Men 10-gruppen har också haft motgångar. Av de tio originalmedlemmarna är numera bara Birgitta Hahn, Ingela Håkansson och Tom Hedqvist kvar.
- Vi har inte överlevt som grupp. Den mänskliga faktorn har påmint oss om att alla människor inte passar att jobba ihop. Men vi är i alla fall det enda kollektiv från 68-perioden som finns kvar. Och just vi tre som gör det här nu passade att jobba ihop.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!