Efter den första boken i Elena Ferrantes Neapelkvartetten, âMin fantastiska vĂ€ninnaâ, infann sig kĂ€nslan av att nu gĂ„r det vĂ€l inte att lĂ€sa nĂ„gon fler roman, för vem kan övertrĂ€ffa denna hemliga författare, dold bakom en pseudonym. Och visst har det varit sĂ„, lite svĂ„rt att fĂ„ngas av andra författare.
SĂ„ kom den andra romanen âHennes nya namnâ och den var lika fĂ€ngslande. Kan den tredje âDen som stannar, den som gĂ„râ leva upp till föregĂ„ngarna? Jo, det gör den och man kĂ€nner samma lĂ€ngtan efter nĂ€sta roman i serien, den som blir den sista i Neapelkvartetten.
I âDen som stannar, den som gĂ„râ, har de bĂ„da vĂ€ninnorna Elena och Lila blivit unga kvinnor. De intrĂ€der i vuxenvĂ€rlden i det sena 1960-talets tid av ungdomliga revolter. De rycks ocksĂ„ med, pĂ„ olika sĂ€tt, för Elena som studerat och klĂ€ttrat i klassamhĂ€llet och erövrar ett akademiskt perspektiv medan Lila Ă€r kvar i underklassen och kĂ€nner av revolten som fabriksarbetare.
Elenas klassresa dÀr hon blir framgÄngsrik författare och gifter in sig i en av de finaste lÀrda familjerna i Italien ger ytterligare perspektiv pÄ 1960-talets Italien, kontrasterna mellan universitetsvÀrlden och vÀninnornas pÄvra fattigkvarter i Neapel.
SpÀnningen finns kvar mellan vÀninnorna, Ferrante komplicerar förhÄllandet ytterligare mellan den Elena som nu blivit en porfessorsfru och den fortfarande fattiga Lila. De Àr sÄ olika men beroende av varandra, det vÀxlar mellan hat och kÀrlek, mellan perioder av tystnad som till intensiv kontakt.
Romanseriens styrka Àr att Ferrante gör en sÄ sammansatt vÀv mellan dess tvÄ personligheters vandring genom livet och tillstÄndet i det italienska samhÀllet. I de tidigare böckerna har vi egentligen bara anat det dÀr mörka inslaget, camorran, maffian, men nu i vÀninnornas vuxenliv blir dess samhÀllsroll tydligare. Och sÄ fascismen, den som aldrig dog med Mussolini. HÀr kommer upp till ytan i vÄldsamma uppgörelser med den unga vÀnstern.
Och sÄ de bÄda vÀninnornas kÀrlekar. Elena anses ha gjort ett gott parti som fÄngat den rekordunge professorn, en ganska trist typ, men som ger henne ekonomisk trygghet och anseende. Lila har lÀmnat den man som vÄldtog henne, mannen frÄn maffiafamiljen, och lever med en sympatisk man. Han tar hand om henne, men de har var sina sovrum.
Och sedan finns han dÀr, Nino frÄn deras barndomskvarter. Han har ocksÄ lyckats svinga sig upp, studerat och blivit ett namn bland de intellektuella. BÄda vÀninnorna har haft kÀrleksaffÀrer med honom. Han avverkar kvinnor pÄ löpande band och rymmer frÄn faderskapen. Nu stiger han in i handlingen igen och vÀnder upp och ner pÄ Elenas trista Àktenskap.
Mera ska vi inte avslöja, men ocksÄ denna gÄng visar Elena Ferrante sin skicklighet som berÀttare. Hon avslutar boken pÄ ett sÀtt sÄ man mÄste bara lÀsa nÀsta ocksÄ.
Vad Àr det dÄ som gör Neapelkvartetten sÄ lÀsvÀrd. Svaret Àr sÄ enkelt, för det handlar om berÀttarförmÄga, och det Àr en svÄr konst. Den konsten handlar om att göra vardagen spÀnnande, teckna mÀnniskor som Àr sÄ unika som mÀnniskor i verkligheten Àr. Och sedan lÄta berÀttelsen om personerna ta plats i samhÀllet, skildra hur tidens politiska strömningar pÄverkar. DÄ stannar det inte vid det rent privata med triviala kÀrleksbekymmer.
Nu ser vi fram emot vÀninnornas fortsatta livsvandring, nyfikna pÄ hur deras spÀnda förhÄllande kommer att utvecklas. PÄ köpet lÀr vi ocksÄ fÄ en inblick i hur Italien gÄr vidare, liksom det dÀr kvarteret i Neapel. Det Àr knappt vi klarar att vÀnta pÄ den svenska översÀttningen av sista boken.