Från laktos till bearnaisesås

FÖRESTÄLLNINGJag är vad du äterIdé, regi, koreografi och ljus: Johannes BlomqvistLjus: Anna LindkvistMedverkande: Patrik Häggström, Sofie Lahti-Segerlund, Oscar Skagerberg, Klara Bendz och Sofia BreimoKulturens hus, LuleåOnsdag 5 november

Kan kryddor vara avundsjuka? Wasabi och kanel har i alla fall råkat i strid om vem som ska få krydda den exotiska maträtten som lagas.  Foto: Pär Bäckström

Kan kryddor vara avundsjuka? Wasabi och kanel har i alla fall råkat i strid om vem som ska få krydda den exotiska maträtten som lagas. Foto: Pär Bäckström

Foto: Pär Bäckström

Kultur och Nöje2008-11-06 06:00
När man betraktar mat som dansar till musik brukar man vanligtvis befinna sig i biosalongen framför en Disneyfilm.
Så är inte fallet denna gång. Istället är det Johannes Blomqvist och hans kollegor som framför Jag är vad du äter - en dansinfluerad performanceföreställning sett ur våra matvarors perspektiv.
Här möter publiken ett smörgåsbord (ursäkta ordvitsen) av små scener. Alla gestaltas som om maten besatt mänskliga känslor. Vi ser en romantisk kärlekshistoria mellan kaffe och mjölk, en "valfri vätskas" kontemplativa ensamtid, heta strider mellan kryddhyllans ingredienser, en skräckscen med en skalad morot till filmmusiken ur Psycho, ett brandtal till laktosens försvar och en helt vanlig dag i grönsakshyllan med tre uttråkade äpplen.
Ensemblen växlar mellan ren dans, performance och teater.
Själva mixen av framförandets olika grepp känns fräsch. Man blandar också humor med allvar, vacker, djup estetik med snabb fysik. Det gör att man även kan ge sig tid att njuta av de längre partierna - just för att man anar att det kommer något helt annorlunda efteråt.
Det enda som är synd egentligen är att den briljanta humorn stundtals råkar trampa vid sidan om och hamna i flamsighetens myrhål. Denna balansgång mellan pinsamhet och intelligens drar ner helhetsintrycket och gör mig lite missmodig. Kanske hade detta kunnat undvikas genom att ensemblen helt enkelt hade "dödat några darlings".
Men när slutscenen kommer, och alla ingredienser ska blanda bearnaisesås till tonerna av Bizets Carmenovertyr är det mesta förlåtet. Då är det performance på hög nivå.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!