à r 2000 slÀppte den tidigare Broder Daniel-basisten och Honey is Cool-trummisen sitt första soloalbum "KÀnn ingen sorg för mig Göteborg", dÀrefter har recensenterna ofta överöst HÄkan Hellström med högsta betyg.
14 Ă„r efter debuten lockade trebarnsfarsan frĂ„n VĂ€stra Frölunda en rekordstor publik till Ullevi â sedan dess har det inte sett ut att finnas nĂ„got stopp för hur ofta han kan sĂ€lja ut arenan. Men sĂ„ kom en global pandemi emellan HĂ„kan Hellström och hans 20-Ă„rsjubileum.
Den första delen av albumet "Rampljus", som i ett coronafritt universum skulle peppa fansen inför sommarens konserter, slĂ€pps pĂ„ fredag. Redan nu Ă€r singlarna "Tillsammans i mörker" och "Studentfylleflaken" ute â den första med perfekt tajmning, enligt musikjournalisten Annah Björk.
ââ"Tillsammans i mörker" kom precis nĂ€r vi gick in i det vĂ€ldigt kompakta coronamörkret. Det kĂ€ndes tryggt med HĂ„kan Hellströms klassiska rock- och popmusik och det hörs pĂ„ lĂ„ten att han har gĂ„tt tillbaka och samarbetat med Jocke Ă hlund, sĂ€ger hon.
Stormar alltid
Den mer avskalade "Studentfylleflaken" fick dÀremot kritikerna att plocka fram sÄgen. Musiktidningen Gaffa utnÀmnde singeln till "sÀmst just nu", medan Hymns skribent gav Gaffas recension samma betyg. Göteborgspostens Johan Lindqvist, som lÀnge har bevakat HÄkan Hellström, menar att starka kÀnslor kring artisten hör till vanligheterna.
ââDet stormar alltid kring honom, vad han Ă€n gör. FrĂ„n det gamla, att han inte kan sjunga, till att det Ă€r hyperkommersialiserat, till att han var bĂ€ttre förr, till att Woah Dad (skivbolaget) Ă€r falska pĂ„ olika sĂ€tt. Det har alltid vĂ€ckt kĂ€nslor, och det Ă€r inget nytt för en sĂ„ stor artist, sĂ€ger han.
I takt med att konserternas storlek vÀxte, började HÄkan Hellström dra sig undan frÄn medierna. Under de senaste Ären har han frÀmst kommunicerat via sina egna kanaler, och fansen har fÄtt knapphÀndig information om tankarna bakom den nya plattan. NÄgon som dÀremot vet allt om skivan Àr producenten Jocke à hlund.
ââDet första jag sade till HĂ„kan var "Nu fĂ„r vi kavla upp Ă€rmarna och spotta i nĂ€varna ordentligt om det ska bli nĂ„gonting av det hĂ€r". Men det blev ju en skiva av det ocksĂ„ till slut, sĂ€ger han till TT.
"Han Àr funky"
Jocke à hlund beskriver "Rampljus" som "ganska strippat" och mer "loose" Àn "2 steg frÄn Paradise", som de gjorde tillsammans för tio Är sedan.
ââJag gör mycket, och har lurat HĂ„kan till att spela mycket gitarr, för jag tycker att han gör det jĂ€vligt bra. Han har inte sĂ„ mycket sjĂ€lvförtroende dĂ€r, brukar mest sĂ€ga "NĂ€, gör det du, jag Ă€r inte bra". Fast han Ă€r funky, det hörs att han Ă€r gammal trummis, sĂ€ger Jocke Ă hlund.
"Hans tystnad Àr konstig"
Annah Björk har följt HÄkan Hellström frÄn genombrottet under 20-ÄrsÄlderns romantiserade uppvaknanden, till medelÄlderns livskriser. Hon Àr kritisk till att HÄkan Hellström ofta förmedlar bilden av sig sjÀlv som en underdog, eftersom han pÄ samma gÄng Àr en av Sveriges mÀktigaste artister.
ââHĂ„kan Hellström verkar vara kvar i sitt pojkrum pĂ„ nĂ„got vis, Ă€ven i mellansnacken pĂ„ Ullevi Ă€r det som att han spelar rollen av att vara en olyckligt förĂ€lskad och missförstĂ„dd kille, sĂ€ger hon.
Samtidigt finns det ett helt pr-maskineri kring honom för att skapa hajp för Ullevi-biljetterna, enligt Annah Björk. Hon frĂ„gar sig vem HĂ„kan Hellström Ă€r i dag â och var han stĂ„r i olika frĂ„gor.
ââDet finns sĂ„ mycket marknadsföringsidĂ©er kring HĂ„kan att man undrar var den hĂ€r genuina artisten som alla vill ha Ă€r. Om det Ă€r nĂ„gonting som stĂ„r emot HĂ„kan Hellström och hans framtid sĂ„ Ă€r det att han Ă€r dold bakom sitt skivbolag. Jag tror att han skulle tjĂ€na pĂ„ att komma ut och prata lite. Hans tystnad Ă€r bara konstig, sĂ€ger hon.