Det ska erkännas, utan omsvep: Krönikören läser just nu Lena Anderssons Augustprisade roman Egenmäktigt förfarande – en roman om kärlek, med hopp om att få veta vem Hugo Rask är, om han är Sveriges nu Europaberömde filmregissör Roy Andersson.
Roy Andersson säger själv att han är Hugo Rask, bokens konstnär som producerar videokonst. Men han har inte läst boken. Lena Andersson har skrivit boken säger att Hugo Rask inte alls är Roy Andersson, att han bara är en påhittad figur, även om hon haft ett förhållande med den store regissören.
Denna fråga, om Roy Andersson är Hugo Rask, blev veckans stora kulturfråga i ett land som inte hade någon väsentligare kulturfråga att debattera. I Sverige ägnar vi oss åt en fråga i taget. Och alla deltog, stora namn och små namn, och det gavs stort utrymme på stora och små tidningars kultursidor liksom många minuter i public service och kommersiella kanaler.
I Aftonbladet slog Carina Rydberg fast att det visst är Roy Andersson och att Lena Andersson inte vågar stå för sin bekännelseroman och uttryckte det så här: "... i mina öron låter det ungefär som om hon sa: Roy Andersson finns inte. Fast mycket talar för att han gör det."
Det retade upp andra delar av kulturetablissemanget. Martina Montelius hävdade i Expressen att det inte är Carina Rydbergs eller Roy Anderssons sak att avgöra vad eller vem Lena Anderssons bok handlar om, att hennes roman aldrig kan "reduceras till en privatlivets rödflammiga lilla partsinlaga, hur många intervjuer de förment insyltade än ställer upp på".
Johan Hakelius ägnade också Hugo Rask några rader i sin kolumn i Aftonbladet: "Håll med om att detta offentliga lilla gnabb bara gjorde skvallret än mer pikant. För naturligtvis tror ingen på Lena Andersson. Knappt hon själv, får man känslan av", skrev Hakelius och uppmanade författarna att fly sig själva och inte nödvändigtvis befolka sina romaner med lätt maskerade vänner och fiender.
Ja, så har det låtit veckan som gick när denna synnerligen oväsentliga fråga fick så stort utrymme. Får den något slut eller fortsätter den med spekulationer kring Lena Anderssons nya kärleksäventyr för huvudpersonen Ester i Utan personligt ansvar. Vem är skådespelaren Olof – när stiger han in hos Skavlan?
Vem Hugo Rask är, är ovidkommande för läsaren utanför Stockholms tullar. Snarare går funderingarna under läsningen av Egenmäktigt förfarande om den var värd Augustpriset. Två så livlösa figurer i en obegriplig relation. Det måste till lite skvaller i kulturetablissemanget inom tullarna för att blåsa liv i den kärlekshistorien.