I debattens centrum

Anna Odells konstprojekt "OkÀnd, kvinna 2009-349701" startade en infekterad debatt om konsten. FrÄn och med lördag visas verket i Kulturens hus i LuleÄ. "Jag tror inte att nÄgon kunde ana konsekvenserna av mitt projekt. Men konstdebatten som uppstod Àr intressant", sÀger Anna Odell.

Foto: Göran Ström

Kultur och Nöje2009-10-09 06:00
En till synes förvirrad och uppriven kvinna gÄr planlöst fram och tillbaka pÄ Liljeholmsbron i Stockholm och kastar klÀderna över rÀcket. Kanske tÀnker hon hoppa, kanske inte.
MÀnniskorna som passerar stannar till, frÄgar vad som pÄgÄr och ringer till polisen som omhÀndertar kvinnan, och hon kÀmpar emot nÀr polisen lyfter in henne i sin bil.
Det var en vardagsdramatisk hÀndelse. Kanske obehaglig för de inblandade, men ett ingripande i mÀngden av polisens mÄnga uppdrag. Och det kunde ha stannat vid just det. Men nÀr det blev kÀnt att konststudenten Anna Odell iscensatt en psykos pÄ Liljeholmsbron för sitt konstprojekt OkÀnd, kvinna 2009-349701 blev det startskottet för en av de mest infekterade konstdebatter som rasat i landet pÄ mycket lÀnge. En del blev upprörda över att en konstnÀr utnyttjade offentliga medel och sjukvÄrd för att genomföra sitt konstprojekt, andra angrep samtidskonsten i sig och kultureliten medan vissa försvarade konstens frihet och den iscensÀttning som Odell gjorde och menade att debatten var ett uttryck för ett konsthat. Och Àn har debatten inte lagt sig.

En av de Äterkommande frÄgorna i Odells verk, som visas i Kulturens hus frÄn och med lördag, Àr hur patienten ska bli trodd. Odell har sjÀlv varit patient i psykvÄrden och nÀr hon berÀttar om sina erfarenheter frÄn det första, "riktiga", omhÀndertagandet sÀger hon att folk avfÀrdat henne. Odells tes Àr att om hon provocerar fram samma förlopp som frisk och berÀttar om det, sÄ kan ingen vifta bort hennes erfarenhet eftersom hon dÄ varit vid sina sinnens fulla bruk. Och i filmen framgÄr det att hon Àr vÀl medveten om riskerna att bli stÀmd, att personalen ska bli förbannad och mÄnga av dem hon samtalar med avrÄder henne frÄn att genomföra projektet, medan andra Àr mer positiva.
I bland ter sig vissa utsagor som nÀrmast profetiska över vad som komma skall, Ä andra sidan naiva med facit i hand. För det uppstod en debatt utan dess like, som spÀnde över allt frÄn konsten i sig till moral och juridik, utan att nÄgon över huvud taget hade sett verket.
Det Àr ocksÄ nÄgot som Anna Odell Äterkommer till nÀr vi sitter och pratar om hennes verk och debatten som uppstod kring hennes konstprojekt.
- Jag tror inte att nĂ„gon kunde ana konsekvenserna av mitt projekt. Men konstdebatten som uppstod Ă€r intressant. Det sĂ€ger nĂ„got att folk blir sĂ„ upprörda, att konsten inte passar in i lönsamhetssamhĂ€llet. Men jag tyckte ocksĂ„ att det var intressant att ett helt folk yttrade sig över ett verk som ingen hade sett, sĂ€ger Odell som understryker att hon aldrig hade nĂ„got spekulativt syfte med sitt verk - nĂ„got som varit en Ă„terkommande anklagelse mot konsten i debatten.
- Jag sitter ju inte och tĂ€nker "hur ska jag provocera" och det Ă€r nog fĂ„ konstnĂ€rer som gör nĂ„got för provokationens skull. Men som konstnĂ€r har man en bra plattform. Jag behöver ju inte redovisa siffror och fakta pĂ„ samma sĂ€tt som en journalist, utan kan lyfta fram ett problem eller en frĂ„ga ur andra perspektiv och peka pĂ„ hur dubbelt nĂ„got kan vara, sĂ€ger Odell.
- Sedan kan ju idĂ©n verka sjuk om man inte vet min bakgrund. IscensĂ€ttningen behöver ju inte vara konst, men blir det av av kontexten. Men jag tillhör inte de som sĂ€ger att nĂ„got Ă€r konst bara för att jag kallar det konst. Jag försöker förklara för folk vad det Ă€r jag gör och varför.

Men nĂ€r nyheten om hennes projekt publicerades var hon mycket förtegen om vad slutresultatet skulle bli. Det hade varit att föregĂ„ verket menade hon dĂ„ och tyckte att folk skulle se det fĂ€rdiga verket i stĂ€llet - allt medan debatten rasade. SjĂ€lv fick hon ta emot bĂ„de telefonsamtal, mejl och brev frĂ„n upprörda mĂ€nniskor under vĂ„ren.
- Men nĂ€r jag berĂ€ttade i DN att jag sjĂ€lv varit sjuk och blivit tvĂ„ngsomhĂ€ndertagen av polisen sĂ„ har jag inte fĂ„tt ett enda negativt brev eller samtal. Jag har ocksĂ„ fĂ„tt stöd frĂ„n RSMH och avdelningar inom schizofreniförbundet. Men det har förvĂ„nat mig hur politiker, som Göran HĂ€gglund, fortsĂ€tter att förtala mitt verk nĂ€r patientgrupper stödjer mig. Jag undrar varför aggressionen fortsĂ€tter nĂ€r de svagaste och deras organisationer har uttalat sitt stöd för verket, sĂ€ger Odell och vĂ„rt samtal glider in pĂ„ den kulturdebatt som uppstĂ„tt i kölvattnet av hennes verk.
Göran HÀgglund har ju gjort sitt utspel om "verklighetens folk" för nÄgon vecka sedan och anvÀnt Odell som slagtrÀ i debatten. Och en folkpartist har startat en grupp pÄ facebook för att fÄ konstfack stÀngt.
- Göran HĂ€gglund borde lĂ€ra sig om bĂ„de konst och psykiatri. För nĂ€r Göran HĂ€gglund uttalar sig om vad som Ă€r bra kultur, samtidigt som han avfĂ€rdar annat, dĂ„ Ă€r det ju verkligen han som sĂ€tter sig pĂ„ höga hĂ€star. Vad han sĂ€ger Ă€r ju att den kultur han inte förstĂ„r Ă€r fel. Sedan Ă€r det konstigt att folk rasar mot skolan. Det Ă€r som om allt ska bort bara för att en elev har gjort nĂ„got, sĂ€ger Odell.
- Men det oproportionerliga i debatten Ă€r intressant. Det Ă€r klart att det har varit pressande för mig nĂ€r det varit hĂ€tskt. Samtidigt har debatten tillfört verket mycket och mĂ„nga har tyckt och tĂ€nkt. SĂ„ det har Ă€ndĂ„ varit vĂ€rt det, sĂ€ger Odell.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!