Thomas Hämén var Luleå kommuns ateljéstipendiat och under ett år har han disponerat en ateljé i kulturbyn Kronan. Efter det året följer en utställning och i dag har han vernissage i Kulturens hus konsthall av det han skapat under året.
Han är född och uppväxt i Luleå och sedan 2007 bosatt ömsom i Stockholm och Berlin. Just nu går han sista året på Kungliga konsthögskolan i Stockholm.
– Min flickvän bor i Berlin så därför har jag ena foten där. Det är billigt att bo i Berlin så därför flyttar många kulturskapare dit. Det har alltid varit konstens huvudstad.
Thomas Hämén beskriver hur han hämtar konsten ur naturen. I flera verk är det trädgrenar som vuxit genom eller ihop med stängsel.
– Det är som en grenarnas performance när de växer igenom och ihop med stängslet, vårt främsta instrument för gränsdragning och kontroll. Den akten är så himla fin att jag ville använda och bearbeta den, göra något tillsammans med materialet.
Det är både i fotografisk form och i verklig. På en bild, ett fotografi, har han en kamouflagehandske på sig och håller i grenen. Bilden hänger mot en bakgrund av kamouflageduk som jägare och naturfotografer brukar använda.
– Kamouflagehandsken är som en katalysator mellan min kropp och grenen. Kamouflaget gör att vi smälter in i naturen och jag leker med att smälta in och blandas ut.
Ett annat verk består av en träskiva med träets egna ådringar, fast det är inte det.
– Jag har fotograferat skivan med ådringarna, sedan målat över allt. Därefter har jag projucerat ådringen och målat dit den. Det blir ett verk av det jag tillför och det träet själv ger.
Och Thomas Hämén har hämtat mera ur naturen. En videoinstallation visar en spindelväv som rör sig i vinden, men det är en röd och tjock spindelväv, liksom vävd av rött garn.
– Spindelnät har färgats av röd rök. Spindel har först gjort nätet och sedan använder jag det estetiskt. Den här filmen har fått vänta i ett och ett halvt år, men den passar nu i den här utställningens tematik.
Thomas Hämén beskriver sig som något av en curator, som valt och ställer ut naturens eget skapande. Så är det i en video som visar en strandremsa i Gambia. Den rullar och inklippt passerar allt från Matisse-konstverk till djurens egen konst.
– Det är en fiktiv utställning i utställningen. Jag blandar allt från modernistiskt måleri till verk hämtade från djurvärlden. Den här fågeln bygger sin egen scenografi. Den är anonymt svart och därför samlar den färgstarka föremål, röda eller blå, sorterar och bygger ett symmetriskt bo. Sedan ställer den sig mitt i boet och framhäver sig själv. Så lockar den honorna.
Det är med den videon som Thoms Hämén vill visa att det inte var människan som uppfann konsten utan att vi bara upptäckte den.
– Många djurarter och träd praktiserar ett konstnärsskap i sin rätta mening. Den mänskliga kulturen är en produkt av biologin.
Thomas Häméns curatoriska inslag omfattar också valet av en gästkonstnär.
– Jag hälsade på Mats Wikström här i Luleå i hans ateljé och fann att dessa verk passade in i min tematik. Eftersom Mats är en del av naturen så jag tar med också hans, säger han om två ännu ohängda verk som påminner om Häméns målade träskivor.
Mats Wikström har vernissage i dag på sin utställning i Boden och han har nu tagit med en video av Thomas Hämén i sin utställning.