Det finns ingen publik pĂ„ plats i Berwaldhallen nĂ€r Sveriges Radios Symfoniorkester repeterar inför förestĂ€llningen. ĂndĂ„ kan de bara vara halva styrkan, pĂ„ grund av regeringens förbud mot sammankomster pĂ„ mer Ă€n 50 personer. I mitten stĂ„r dirigenten Hans Ek, som har gjort sig ett namn genom att tolka populĂ€rmusik i klassisk tappning.
Tidigare har han till exempel samarbetat med Anna Ternheim och Radiosymfonikerna, och innan dess tog han sig an David Bowies Berlintrilogi. PÄ fredag sÀnder P2 hans "Dance music symphony", och programmet inleds med Kraftwerks "Franz Schubert", specialskrivet för förestÀllningen efter gruppmedlemmen Florian Schneiders död.
ââI och med att Florian Schneider gick bort ville vi framföra nĂ„gonting med Kraftwerk, som ett separat nummer innan symfonin, berĂ€ttar Hans Ek, som Ă€r ett stort fan av den tyska gruppen.
Böt riktning efter skadan
FörestÀllningen bestÄr sedan av tre satser, eller remixer, med dansmusik frÄn 20 Är tillbaka och fram till i dag: frÄn Massive Attack, Chemical Brothers, via Skrillex och The Knife, till Avicii och Swedish House Mafia.
ââJag har alltid varit intresserad av dansmusiken. Det finns en stor bredd, dels den rena hitgrejen, dels den experimentella sidan, hela electronicavĂ€rlden. Just att det samsas i samma rum, bĂ„de hög konstnĂ€rlig ambition och funktionell dansmusik, sĂ€ger Hans Ek.
SjÀlv spelade han bÄde fiol och elbas i sin ungdom, men musicerandet stoppades nÀr han under ett av sina Är pÄ Musikhögskolan skadade armen.
ââSĂ„ jag fick sluta spela och börja skriva arrangemang, och i rollen som arrangör behövde man inte nischa in sig. Spelar man fiol pĂ„ Musikhögskolan mĂ„ste man spela den klassiska repertoaren, men som arrangör Ă€r det inte bundet till att syssla med en viss musik, sĂ€ger han.
"Billie Eilish skulle göra sig bra"
Den musik som vanligtvis spelas i Berwaldhallen kan tyckas vara lÄngt bort frÄn Aviciis lÀttillgÀngliga hitdÀngor, men enligt Hans Ek har den klassiska musiken fler likheter med den elektroniska Àn man kanske först tÀnker.
ââDen har mĂ„nga kvaliteter och uttryck som passar bra för orkestern, som de vĂ€ldigt lĂ„nga förloppen, att det kan ta 20 minuter för ett nummer. Det Ă€r ocksĂ„ dĂ€r orkesterns klang kan fĂ„ komma till uttryck, sĂ€ger han.
TT: Vilken artist pÄ Billboardlistan skulle du helst samarbeta med?
ââBillie Eilish om jag fĂ„r vĂ€lja fritt, för hennes mörka vĂ€rld och hennes sĂ€tt att sjunga. BĂ„de för det hon har gjort tidigare och hennes Bond-lĂ„t. Billie Eilish skulle göra sig grymt bra i en orkester.
Ingen publik kommer att vara pÄ plats under förstÀllningen, som sÀnds pÄ Berwaldhallen Play och i P2. Men Hans Ek Àr trots allt glad att "Dance music symphony" gÄr att genomföra.
ââDet Ă€r onekligen en vĂ€ldigt speciell kĂ€nsla att fĂ„ jobba med musik nĂ€r jag vet att de flesta av mina kollegor inte har den möjligheten, sĂ€ger han.