Det är fritt skapande och inget är det andra likt. Där finns allt från rena ensamstående konstverk till det som kan göras i många exemplar för en allmän marknad.
Tarja Lambergs ”Fröhus” är ett sex meter långt textiltryck som gör besökaren glad redan innanför dörren till Galleriet, utställningslokalen. Hon lär ha börjat med mönstret redan första året på konstskolan och resultatet ett par år senare är så vackert. Den formgivningen bör tilltala textiltryckare.
Och så något helt annat, mitt på golvet. Det är Monika Strands På grön kvist. Hon har helt rätt tagit sig friheter och resultatet är ingen bokstavlig grön kvist, snarare en bokstavligt grå kvist, upprättstående som inga andra kvistar och med ett nöjt dockhuvud som pricken över i:et. Så ska det göras, utan hämningar.
De stora formaten stjäl ofta besökarens uppmärksamhet. Det finns flera fina verk i stora format, men också mindre pärlor. Ett par av dessa är Ann-Marie Karlssons qvilt ”Övermoget” som föreställer en klase rönnbär med höstfärgade rönnlöv samt Eva-Lena Kurkkios färguppvisning i ”Sommar II”, där hon med tråd återger något som kan tolkas som en sommarnatt. Tråden ger liv åt de 16 olikfärgade plattorna.
En jury bestående av textilkonstnären Eva Hagström, konstnären Peter Sundström och folkhögskolans rektor Anders Öberg valde ut de som de ansåg är de bästa verken. Juryns val föll på serien ”Russia will be free” av Julia Niemi, ”Måndag” också av Julia Niemi och så ”På grön kvist” av Monika Strand.