Så skriver journalisten och författaren Tomas Bresky på sajten Toppmotet där han kritiserar Norrbottensteatern för att ha startat exklusiv sponsor- och kundklubb.
Bresky skriver vidare:
"Jag vet inte vilka dessa särskilt utvalda är som kan få sitt namn på hemsidan samt på en mässingsskylt i teaterns foajé, kulturträdet, men fint låter det. Och så fjärran från det som en gång var folkets teater. En radikal, orädd samhällskritiker."
På Norrbottensteaterns hemsida kan man också läsa om olika sponsorpaket. Huvudsponsorer kan bli PlatinaExclusive med årskort och tillgång till premiärer. I avtalet ingår även kundkvällar.
Speciella VIP-arrangemang kan då innehålla 30 minuters skräddarsydd underhållning av teaterpersonal hos kunden eller på Norrbottensteatern. Dessutom kan exklusiva sponsorer få tillgång till VIP-lokal för enskilt bruk innan föreställningen och i pausen samt guidad rundvandring bakom kulisserna. Utöver detta erbjuds möjlighet att exponera företaget på olika sätt - eget material i teaterfoajén, turnébussreklam, teknikerkläder eller värdinnekläder med företagsloggan.
- Att bli Platinasponsor kostar någonting över 100 000 kronor, säger Norrbottensteaterns chef Karin Enberg.
- För mig är det här inte ett dugg konstigt. Redan nu har vi ett sådant avtal med LKAB som ger alla barn i malmfälten fri skolteater.
Att teaterns oberoende skulle kunna påverkas av den här typen av lösningar tror inte Karin Enberg.
- Vi bestämmer själva innehållet i avtalen, men även innehållet i det vi ska spela, säger hon.
Sponsringen står än så länge för cirka två procent av teaterns årsbudget.