Luleåkonstnärer till Supermarket
Inte mindre än två konstnärsgrupper från Luleå har blivit uttagna till den stora konstmässan Supermarket i Stockholm. Kilen Art Group och Galleri Syster får därmed representera hela Norrland på den internationella tillställningen.
Foto: Fotograf saknas!
På Supermarket finns konstnärsdrivna initiativ som gallerier, festivaler och biennaler och intresset ökar ständigt. I år fick bara hälften av de anmälda plats.
Från Sverige finns många representanter, men bara två norr om Stockholm - och det är luleåbaserade Galleri Syster och Kilen Art Group.
- Vi har fått jättebra bemötande från mässarrangörerna och de har gett oss bra platser och försöker verkligen framhäva oss, säger Sara Edström från Galleri Syster.
Hon och hennes konstnärskollegor menar att det inte hör till vanligheterna att norrländska konstnärsaktiviteter får utrymme på den nationella arenan.
- Vi ser Supermarket som en chans att visa upp oss eftersom vi har så svårt att nå ut. Och när de väl ser där nere vad vi håller på med häpnar de flesta, säger Dan Lestander från Kilen.
- Det är klart att det är ekonomi som styr, men det handlar också om inställning. Ta mediabevakningen på konstsidan till exempel: De stora kultursidorna i Stockholm säger att de inte har råd att bevaka det som händer här uppe, och det är klart att det är bekvämare för dem att promenera ut på gallerierna i Stockholm. Men vi här i Luleå läser ju om konst på gallerierna i Stockholm som vi inte kommer att se eftersom vi vill hålla oss uppdaterade, varför kan det aldrig vara tvärtom? Jag tycker att det är ganska odemokratiskt, säger Edström.
- Man får aldrig liksom vara med och skriva nutidshistorien, fyller Anja Persson från Galleri Syster i.
Men från tidigare erfarenheter av Supermarket drar konstnärsrepresentanterna slutsatsen att det faktiskt gör skillnad att visa upp sig i huvudstaden.
- Andra konstnärer ser oss och nya institutioner också. Det är på sådana här mässor man träffar alla som håller i pengarna. Vi har exempelvis svårt att få pengar från kulturrådet eftersom de inte riktigt vet vad vi gör. Man måste nästan få träffa dessa kontakter personligen, säger Sara Edström.
Hon och Anja Persson skojar om att man borde göra en film i realtid där man kör bil mellan Umeå och Luleå för att visa på avståndet.
- För som det är nu tycker ju politikerna att de gett pengar till hela Norrland om Umeå har fått något, säger Persson.
De som faktiskt har hakat på tåget är utvecklingskontoret i Luleå som anser att två konstnärsgrupper på Supermarket kan ge bra reklam för Luleå.
Därför har Galleri Syster fått pengar för att trycka upp en folder med information som de ska visa i sin monter. I övrigt satar de hårt på liveframträdanden.
- Förra året visade vi en stillsam konstfilm i montern, men i år vill vi göra något med lite mer action, säger Edström.
Därför bjuder de in till audition för sin kommande festival Blandband.
- Vi vet redan att ett tiotal olika akter ska komma och uppträda, men det går också bra att bara komma till vår scen och läsa en dikt, sjunga en sång eller visa en film man gjort, fortsätter Edström.
Kilen Art Group ska göra reklam för sin konstbiennal, LAB, i sin monter som är placerad alldeles vid ingången till mässan. Där ställer man upp Christian Sievers "polisbil" som visades utanför kulturhuset i Luleå under biennalen 2009.
- Vi kommer att visa den som den är nu - i kvaddat skick - efter den oönskade incidenten i somras. Den är en symbol för vårt samhälle där allt som hänt gjort att vi fokuserar så mycket på vår säkerhet att vi ständigt synliggör faror. Och det beteendet kanske gör oss olyckliga. Angreppet på polisbilen fick ytterligare en symbolik när det som representerade säkerheten blev attackerat, säger Dan Lestander.
Men mässan är förstås också en möjlighet för konstnärerna själva.
- Det är oerhört nyttigt att uppleva konstutställningar och resonera tillsammans. Man får verkligen inspiration, säger Ricky Sandberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!