Moderskapets mytologi

TEATERMaja Runeberg sätter upp MedeaManus: Kristian HallbergRegi: Rasmus LindbergNorrbottensteatern, LuleåTorsdag 4 september

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2008-09-05 06:00
Egentligen är det inte konstigt att karaktären Maja Runeberg (jo, hon kallar sig så även i pjäsen) valt att sätta upp just Medea. För mitt i detta dramatiska kvinnoporträtt utspelar sig en minst lika dramatisk nutidshistoria.
I de inledande fraserna av Medea börjar barnskrik bre ut sig över scenen. Det är Majas lille son Leon som börjat gråta. Egentligen skulle han ha varit hemma med pappa Putte, men pappa vägrar ta hand om barnet fler kvällar.
Chefen, kollegorna, bästa kompisen Lollo, svärmor och den egna mamman ordnar till och med en konfrontation. Hur kan hon vara så oansvarig? Har Maja inte förstått vilket kall det är att vara mamma? Att moderskapets offergärning är lika dramatiskt och mytologiskt romantiskt som ett grekiskt drama? Att livet som kvinna är slut nu?

Maja Runeberg kastar sig vilt mellan sina olika roller. Det är explosivt stoff hon kastar ut över publiken, befriande och naket.
Maja rör ihop välling medan hon läser Medeas dödsdom över Jason, svingar väktarnas svärd samtidigt som hon gungar barnvagnen.
För om ingen vill hjälpa till, får man spela alla roller själv.
Plagg efter plagg åker den grekiska kostymen av, till slut är det bara Människan Maja kvar.
Hon som tänker vara BÅDE skådespelerska och mamma
Tur är väl det.
Denna halsbrytande, sorgliga och vansinnigt roliga monolog säger egentligen i klartext det vi alla vill höra.
Ibland är det en mänsklig - kvinnlig - rättighet att både få ha kvar kakan och äta den.
De grekiska dramernas tid är förbi.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!