Musikens nutida stjärnor lyfts fram
Historiskt sett finns det relativt få kvinnliga kompositörer. Men i den nutida musiken ser det annorlunda ut. På onsdag och torsdag ger Norrbotten Neo två konserter med verk av kvinnor som blivit stjärnor inom den nutida musiken.
Foto: Patrik Boström
Visst har det funnits en och annan kvinna som nedtecknats för eftervärlden, men i huvudsak har kompositörerna varit män. Och det är först under de sista 40 åren som det verkligen börjat förändra sig inom musikscenen.
Och nu väljer Norrbotten Neo att lyfta fram ett antal kvinnliga kompositörer som befinner sig mitt i karriären och är några av de största namnen inom den nutida musiken.
- Vi har velat belysa de kvinnliga tonsättarna. De finns ju nästan bara inom den nutida musiken och vi har valt några kompositörer som är riktigt bra. De är stjärnor inom den nutida musiken, säger flöjtisten Sara Hammarström som tycker att de också fått en bra musikalisk spridning.
- Det är etablerade tonsättare från olika delar av världen som inte är rädda för att skriva komplext.
Ett exempel på en av samtidens kanske mest komplexa kompositörer återfinns i Isabel Mundry och hennes verk Die Vorüberlaufenden.
- Det är oerhört svårt och även om man är en lekman tror jag att man reagerar över hur notbladen ser ut, säger cellisten David Gammelgård.
Som motvikt till Mundrys komplexa och intensiva verk återfinns Kaija Saariahos luftiga och transparenta klangbild.
- Mundry lugnar ju inte ner sig, men hos Saariaho finns en stiltje. Så de är något av ytterligheterna i programmet, säger Gammelgård som menar att programmet är svårspelat. Inte minst Mundry, som är mycket precis i sina angivelser till musikerna. Där kan till och med stråkens exakta rörelse vara angiven.
- Med så mycket information till musikerna kan det bli lite maskinellt. Det kan vara svårt med utrymmet för det egna uttrycket, att det kan bli lite låst. Samtidigt som det är ofrånkomligt att man som musiker formar det man spelar, säger Gammelgård.
Sara Hammarström ser dock en del fördelar med det exakt angivna hos kompositörer som Mundry.
- Visst kan det vara jobbigt. Första gången jag såg noterna slog jag igen dem direkt. Men när man väl studerat in verket kan det vara häftigt och musiken kan få ett lyft av det, säger hon.
Men på frågan om Norrbotten Neo valt ett program med enbart kvinnliga kompositörer utifrån någon form av dåligt samvete över tidigare repertoarer är svaret ett klart nej.
Ensemblen menar att detta är ett tema bland andra och att man kommer att lyfta fram franska, svenska och amerikanska tonsättare i kommande konserter det här spelåret.
- Vi har ju spelat mycket av kvinnliga kompositörer, men jag tycker att det är spännande att lyfta fram de som finns, säger Hammarström.
David Gammelgård menar att man inte kan välja repertoar utifrån ett kvoteringstänkande.
- Jag är så idealistisk att jag tror på att man ska välja utifrån kvalitet. Har man en kvalitetsaspekt på det man gör så väljer man det bästa verket, oavsett vilket kön kompositören har.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!