- Det dÀr mÄste ju vara min mor, sÀger Anna Henriksson, 84, nÀr hon innanför porten till TallgÄrden ser affischen till till konstdokumentÀren Man bor pÄ jorden under himlen.
- Jovisst, det sÄg ju ut sÄ dÀr utanför huset dÀr hon bodde i Pajala, sÀger dottern Majbritt EneslÀtt som följer med för att fÄ en inblick i mormors utvandring till Brasilien.
Den Äldrade kvinnan pÄ affischen Àr Maria Jysky, som var en av mÄnga emigranter frÄn Norrbotten.
- Mamma var bara 15 Är dÄ de utvandrade. Hon ville egentligen inte men hon skulle följa med som barnflicka, sköta morbror Unos tvÄ barn som följde med. Det Àldre barnet var tre Är, det yngre bara sex mÄnader, sÀger Anna Henriksson.
Hon minns vad hennes mor berÀttade om tiden i Brasilien, att den var fylld av umbÀranden och sorglig.
- Mormor dog i Brasilien och mamma fick som 15-Äring begrava henne innan hon kunde ÄtervÀnda hem till Sverige och till Pajala.
DÀr levde Maria Jysky till 1972, dÄ hon avled 77 Är gammal.
- Mormor berÀttade att sandlopporna i Brasilien Ät pÄ morbror Unos tÄr. DÀrför sÄg hans fötter sÄ konstiga ut nÀr han kom tillbaka, sÀger Majbritt EneslÀtt.
Mor och dotter till denna unga emigrant sÀtter sig tillrÀtta i TallbogÄrden i Korpilombolo för att se Anna Wessmans och Nilsmagnus Skölds konstdokumentÀr om utvandringen och om Àttlingarna som finns kvar efter vidareutvandringen frÄn Brasilien till Argentina.
Det Àr en dokumentÀr med forskarfakta och med vittnesmÄl frÄn efterlÀmnade slÀktingar i Sverige, men framför allt vittnesmÄl frÄn senare generationer Brasiliensvenskar och Argentinasvenskar. De berÀttar om sin förÀldragenerations förflutna pÄ en svenska sÄ ren som om de bott hela livet i Sverige, trots att de aldrig ens besökt förÀldrarnas gamla hemland.
KonstdokumentÀren berÀttar att det var ett brev frÄn en Brasilienutvandrare som fick svenskar att bryta upp och bege sig till det okÀnda stora landet. Brevet vittnade om hur överfÀrden var rena lustresan och hur det var att hamna i det förlovade landet. Det hÀr var framtiden för MalmfÀltens arbetare som slet för svÀltlöner i gruvorna.
"HÀr vÀxer det bröd pÄ trÀden", "hÀr kan vi ju leva pÄ frukt", hette det i breven hem till Sverige.
Brasilianska staten stod för biljetten och jordlotterna som gratis delades ut, men verkligheten som mötte de svenska utvandrarna var en annan Àn den som beskrivits i breven. FörhÄllandena blev mycket svÄra, mÄnga insjuknade och dog. De tvingades ocksÄ utvandra vidare till Argentina dÄ det inte fanns avsÀttning i Brasilien för de jordbruksprodukter de producerade.
"Vi lÀmnade allt för att komma hit och sova med ormarna", ska en kvinna senare ha sagt.
Det var 1909 Ärs utvandringsvÄg som gick frÄn Norrbotten, framför allt Kiruna. En stor del av dessa fick efter ett par Ärs armod Äka hem pÄ svenska statens bekostnad. Omkring 300 hade dÄ redan dött av sjukdom, mÄnga av dem barn, och fick sin sista vila i brasiliansk jord.
De kom hem till Kiruna, Malmberget och Pajala, men en del av dem lockades till ny utvandring. Nu var Sovjetunionen det förlovade landet för arbetarna. DÀrifrÄn blev det för de allra flesta ingen hemresa.
Svenskarna som stannade kvar i Sydamerika byggde ett ett svenskt samhÀlle. De inprÀntade lÀsandets betydelse hos sina barn, byggde upp omfattande bibliotek med svensk litteratur. De lÀrde ocksÄ sina barn svenska sprÄket, startade svensk skola och byggde svensk kyrka.
KonstdokumentÀren vÀcker intresse för den inte sÄ omtalade utvandringen, men filmen brister i tekniskt hantverk och dramaturgi. Det blir lite för rörigt och lite för lÄngt.
Men Anna Henriksson Àr nöjd efter den timmeslÄnga filmen.
- PÄ nÄgot sÀtt kÀnde jag igen det jag sÄg, sÀger hon.
Majbritt EneslÀtt hittar en berÀttelse om just Maria Jyskys utvandring efter en intervju med henne.
- Den kÀnde jag inte till, sÀger Anna.
- Jag ska se till sÄ du fÄr en kopia sÄ du kan lÀsa den, sÀger Majbritt.