Mordet på Gustaf III på maskeradbalen har knappast undgått någon. Lika bekant är kanske inte maktstriden som följde efter kungens död och hans egen brors, hertig Carl, roll i efterspelet men också i förspelet till mordet.
Christopher O’Regan väljer att berätta detta stycke svensk dramatisk historia i form av en kärleksaffär med Gustaf Mauritz Armfeldt och Magdalena Rudenschöld som huvudpersoner och där påverkan från franska revolutionen finns i bakgrunden. Armfeldt var en av Gustaf III:s närmaste män och Magdalena Rudenschöld en populär hovfröken.
De är båda trogna den mördade kung Gustaf III och de samlar en grupp kring sig för att stoppa hertig Carls och hans handgångnas maktövertagande och franskrevolutionära strömningar som hotar den svenska monarkin. Fransmännen hade ju gjort processen kort med sitt kungahus och i denna tid var det nära att vi också blivit av med monarkin.
Det går illa för dessa kungatrogna, de avsätts från viktiga poster och samlar sig till motstånd mot hertigen handgångna, men de fängslas en efter en och ställs inför rätta. Det utdöms också dödsstraff, men de blir inte verkställda. Så illa ser det ut att gå för Magdalena Rudenschöld, medan hennes käresta Gustaf Mauritz Armfeldt befinner sig i landsflykt.
Monarkin överlever, Gustaf IV Adolf tar makten när han nått rätt ålder och de kungatrogna får upprättelse. Men det är männen som upprättas. Magdalena Rudenschöld får sitta åtskilliga år på spinnhuset och när den tiden är över väntar ingen Armfeldt på henne.
Christopher O’Regan är en god berättare och tar med säker hand med läsaren in i det sena 1700-talet och en tid som fick stor betydelse för Sveriges fortsatta historia som monarki. Ironiskt nog är det just ett barn av den franska revolutionen, Jean Baptiste Bernadotte, som blir ny regent när Gustav IV avsatts och landsförvisats.
"...en man som helt nyligen hade deklarerat sin närmast religiösa tro på republiken som det enda kloka statsskicket", skriver Christopher O’Regan om den blivande Carl XIV Johan och man konstaterar att förmågan att vända blad tydligen ligger i släkten.
Det är roligt när vår historia kan levandegöras och den uppgiften klarar Christopher O’Regan med glans. Då förlåter man den kanske dramaturgiskt nödvändiga kärlekshistorien.