Nintendo tappar greppet

Mario Kart Wii (Nintendo Wii) Genre: Racing Utvecklare: NintendoBetyg: 3

"Mario Kart Wii" lider av brist på nytänkande. "Håller Nintendo på att tappa greppet?", undrar Peter Påhlman.

"Mario Kart Wii" lider av brist på nytänkande. "Håller Nintendo på att tappa greppet?", undrar Peter Påhlman.

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2008-04-12 00:18
Titeln säger egentligen allt om ambitionsnivån. Lika mycket tankekraft som lagts på att komma på den nya titeln har lagts på att återuppfinna serien och återuppliva vad som för tio år sedan fortfarande kändes spännande och unikt.

Mario Kart Wii är ett kompetent och välfyllt spel, men det lider av brist på nytänkande. Nya fordon och en plastratt gör inte ett nytt spel, och både känslan och utseendet påminner skrämmande mycket om Mario Kart: Double Dash till Gamecube. Där Mario Galaxy var vackert, fräscht och fängslande är Mario Kart Wii fult, gammalmodigt och förvånansvärt slarvigt producerat. Om Nintendo påstår sig ha slitit flera år med spelet så ljuger de - det tar inte år att återanvända en befintlig grafikmotor, gamla ljudeffekter och till och med gamla banor.

Som tur är så har Nintendo slutligen insett styrkan med onlineläge. Det som spelet förlorar i grafik och spännande banor tar det hundrafalt igen i onlinelägets hysteriska lopp och charmiga presentation. Varje spelares Mii-karaktär presenteras före loppen - som flyter på fint - och varvtiderna presenteras på ett smått fantastiskt sätt via en stor jordglob full med folk från världens alla hörn. Med andra ord är det först när man möter levande motstånd, utan att för den sakens skull behöva spela på delad skärm, som Nintendos vision om helgalna, charmiga racinglopp når ut till spelaren.
Men att det ska behövas ett avancerat onlineläge för en sådan självklar sak känns dock oroväckande. Håller Nintendo på att tappa greppet?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!