Boden har hamnat i Venedig under den stora konstbiennalen. Det är i konstnären Petra Bauers konstverk som en affisch finns med om ett möte för arbetarkvinnorna i Boden och med föredrag av fru Gerd Linderot, Stockholm.
Verket producerades sommaren 2014 av Malmö Konstmuseum för utställningen En egen röst – om kvinnors kamp för rösträtt och mänskligt utrymme.
Petra Bauers verk visas nu i den internationella utställningen All the Worlds Futures, sammanställd av biennalens curator Okwui Enwezor.
För utställningen i Venedig har Petra Bauers installation vidareutvecklats för en internationell publik och fått titeln En morgonbris, inspirerad av den tidiga socialdemokratiska kvinnorörelsens tidning Morgonbris.
Installationen består av två delar – affischer och fotografiska porträtt från den socialistiska kvinnorörelsen i Sverige. Materialet berättar historien om hur tidiga reformivrare och agitatorer reste runt i Sverige för att organisera landets kvinnor.
Porträtten, som publicerades i Morgonbris, tillhör de första bilderna där kvinnor i grupp framställer sig själva som kollektiva politiska subjekt i Sverige.
– Med utställningen All the Worlds Futures vill biennalens curator Enwezor just lyfta fram ämnen och konstverk som berör vår samtid och de radikala förändringar som genomförts de senaste tvåhundra åren, säger Petra Bauer.
Petra Bauer arbetar med aktivistisk och feministisk historia. Hon är född 1970 och bosatt i Stockholm och en av fyra konstnärer, verksamma i Sverige, som medverkar vid biennalens internationella paviljong.
Jan Bergsten
Här kan du se filmen om och hennes installation.