Ăven Riksteaterns vd, Magnus Aspegren, menar att det gĂ„r att spela sĂ€kert Ă€ven för en större publik Ă€n nu tillĂ„tna 50 personer.
ââOm man nu har en lokal för 400 personer Ă€r det absurt att bara fĂ„ ta in 50. Man skulle kunna ta in 100 eller 150 med de avstĂ„nd som gĂ€ller, sĂ€ger han.
500 personer pÄ Operan i Stockholm skulle betyda halvfull salong för glest utplacerad publik. PublikvÀrdar skulle se till att det inte blir trÀngsel vid in- och utslÀpp.
Ăven om regeringen inte Ă€ndrar publikrestriktionerna öppnar Kungliga Operan den 26 september med urpremiĂ€ren av Alexander Ekmans dansverk "Shift/Cacti", varav det första, "Shift", Ă€r en helt nygjord koreografi. PĂ„ parkett lĂ€mnas de tvĂ„ första raderna tomma för att sĂ€kra avstĂ„ndet till dansarna.
Korister hÄller avstÄnd
Ăven pĂ„ scenen och i orkesterdiket sker anpassningar till FolkhĂ€lsomyndighetens rekommendationer. I Sofia Jupithers coronaanpassade "Rigoletto" medverkar 16 körsĂ„ngare som sjunger med tvĂ„ meters avstĂ„nd och i orkesterdiket sitter som mest 30 musiker. Rufus Wainwright i sin tur skriver just nu om höstens andra premiĂ€r, "Prima Donna", för fĂ€rre musiker.
ââFör konstnĂ€rerna, alla vĂ„ra artister, kĂ€nns det oerhört vĂ€rdefullt att fĂ„ öppna och komma i gĂ„ng, sĂ€ger Birgitta SvendĂ©n.
Men hur ska det gĂ„ till vĂ„ren? Kan man sĂ€tta upp Wagners "MĂ€stersĂ„ngarna i NĂŒrnberg" med jĂ€tteorkester och stor ensemble som det Ă€r tĂ€nkt? Och hur blir det med "Svansjön" i december?
ââDet som vi har gjort nu kĂ€nns helt rĂ€tt, jag Ă€r jĂ€tteglad för att vi kan göra detta och sĂ€ga att det hĂ€r Ă€r en riktig operaförestĂ€llning. Men lĂ„ngsiktigt blir det vĂ€ldigt svĂ„rt. MĂ„nga produktioner bygger pĂ„ stora besĂ€ttningar. Ligger restriktionerna kvar lĂ€nge riskerar vi att inte kunna genomföra den repertoar som vi har tĂ€nkt, sĂ€ger Birgitta SvendĂ©n.
Ăven Mikael BrĂ€nnvall, vd för Svensk Scenkonst, framhĂ„ller att teatrarna behöver "en planeringshorisont".
ââSjĂ€lvklart gĂ„r folkhĂ€lsan först, men vi behöver framförhĂ„llning och branschen Ă€r beredd att ta emot publiken pĂ„ ett sĂ€kert sĂ€tt, det Ă€r vĂ„r grundinstĂ€llning.
Regeringens stöd till privata kulturarrangörer gÀllde uteblivna inkomster till och med 31 maj konstaterar Annika af Trolle, kommunikationschef pÄ Svensk scenkonst som efterlyser nya stödpengar: Àven hösten Àr i princip redan instÀlld för mÄnga aktörer.
"Inte ett öre"
LÀnsteatern Gotland i sin tur vÀntar fortfarande pÄ besked huruvida regeringens extra miljarder till regionerna kommer att fylla hÄlet som de uteblivna biljettintÀkterna har grÀvt och som motsvarar 22 procent av omsÀttningen.
ââĂn sĂ„ lĂ€nge har vi inte fĂ„tt ett öre, sĂ€ger teaterchefen Thomas Sundström.
Höstens första premiÀr, "Huset Ushers förbannelse", görs som skolförestÀllning för 50 personer i stÀllet för 150 som annars, berÀttar Thomas Sundström.
ââDen handlar mĂ€rkligt nog om pest. Vi skrev kontrakt för ett Ă„r sedan, det kĂ€nns obehagligt att tĂ€nka pĂ„ det nu.
ââVi hoppas fĂ„ gĂ„ upp i salong till nĂ€sta Ă„r. Det Ă€r oerhört viktigt för oss. Om man höjer publikgrĂ€nsen nu slĂ€pper vi pĂ„ direkt.