Operachefen: "LÄt branschen fÄ ta ansvar!"

Teatrarna vÀntar otÄligt pÄ att fÄ ta emot en större publik. Kungliga Operan har en detaljerad plan för 500 personer i salongen.
–LĂ„t kulturbranschen fĂ„ ta sitt fulla ansvar! Ge oss den möjligheten, sĂ€ger operachefen Birgitta SvendĂ©n.

Kungliga Operan i Stockholm tog redan i vÄras fram en detaljerad plan för att ta emot en halvfull salong, sÀger Birgitta Svendén, operachef. Arkivbild.

Kungliga Operan i Stockholm tog redan i vÄras fram en detaljerad plan för att ta emot en halvfull salong, sÀger Birgitta Svendén, operachef. Arkivbild.

Foto: Anders Wiklund/TT

Kultur och Nöje2020-08-18 06:05

Även Riksteaterns vd, Magnus Aspegren, menar att det gĂ„r att spela sĂ€kert Ă€ven för en större publik Ă€n nu tillĂ„tna 50 personer.

– Om man nu har en lokal för 400 personer Ă€r det absurt att bara fĂ„ ta in 50. Man skulle kunna ta in 100 eller 150 med de avstĂ„nd som gĂ€ller, sĂ€ger han.

500 personer pÄ Operan i Stockholm skulle betyda halvfull salong för glest utplacerad publik. PublikvÀrdar skulle se till att det inte blir trÀngsel vid in- och utslÀpp.

Även om regeringen inte Ă€ndrar publikrestriktionerna öppnar Kungliga Operan den 26 september med urpremiĂ€ren av Alexander Ekmans dansverk "Shift/Cacti", varav det första, "Shift", Ă€r en helt nygjord koreografi. PĂ„ parkett lĂ€mnas de tvĂ„ första raderna tomma för att sĂ€kra avstĂ„ndet till dansarna.

Korister hÄller avstÄnd

Även pĂ„ scenen och i orkesterdiket sker anpassningar till FolkhĂ€lsomyndighetens rekommendationer. I Sofia Jupithers coronaanpassade "Rigoletto" medverkar 16 körsĂ„ngare som sjunger med tvĂ„ meters avstĂ„nd och i orkesterdiket sitter som mest 30 musiker. Rufus Wainwright i sin tur skriver just nu om höstens andra premiĂ€r, "Prima Donna", för fĂ€rre musiker.

– För konstnĂ€rerna, alla vĂ„ra artister, kĂ€nns det oerhört vĂ€rdefullt att fĂ„ öppna och komma i gĂ„ng, sĂ€ger Birgitta SvendĂ©n.

Men hur ska det gĂ„ till vĂ„ren? Kan man sĂ€tta upp Wagners "MĂ€stersĂ„ngarna i NĂŒrnberg" med jĂ€tteorkester och stor ensemble som det Ă€r tĂ€nkt? Och hur blir det med "Svansjön" i december?

– Det som vi har gjort nu kĂ€nns helt rĂ€tt, jag Ă€r jĂ€tteglad för att vi kan göra detta och sĂ€ga att det hĂ€r Ă€r en riktig operaförestĂ€llning. Men lĂ„ngsiktigt blir det vĂ€ldigt svĂ„rt. MĂ„nga produktioner bygger pĂ„ stora besĂ€ttningar. Ligger restriktionerna kvar lĂ€nge riskerar vi att inte kunna genomföra den repertoar som vi har tĂ€nkt, sĂ€ger Birgitta SvendĂ©n.

Även Mikael BrĂ€nnvall, vd för Svensk Scenkonst, framhĂ„ller att teatrarna behöver "en planeringshorisont".

– SjĂ€lvklart gĂ„r folkhĂ€lsan först, men vi behöver framförhĂ„llning och branschen Ă€r beredd att ta emot publiken pĂ„ ett sĂ€kert sĂ€tt, det Ă€r vĂ„r grundinstĂ€llning.

Regeringens stöd till privata kulturarrangörer gÀllde uteblivna inkomster till och med 31 maj konstaterar Annika af Trolle, kommunikationschef pÄ Svensk scenkonst som efterlyser nya stödpengar: Àven hösten Àr i princip redan instÀlld för mÄnga aktörer.

"Inte ett öre"

LÀnsteatern Gotland i sin tur vÀntar fortfarande pÄ besked huruvida regeringens extra miljarder till regionerna kommer att fylla hÄlet som de uteblivna biljettintÀkterna har grÀvt och som motsvarar 22 procent av omsÀttningen.

– Än sĂ„ lĂ€nge har vi inte fĂ„tt ett öre, sĂ€ger teaterchefen Thomas Sundström.

Höstens första premiÀr, "Huset Ushers förbannelse", görs som skolförestÀllning för 50 personer i stÀllet för 150 som annars, berÀttar Thomas Sundström.

– Den handlar mĂ€rkligt nog om pest. Vi skrev kontrakt för ett Ă„r sedan, det kĂ€nns obehagligt att tĂ€nka pĂ„ det nu.

– Vi hoppas fĂ„ gĂ„ upp i salong till nĂ€sta Ă„r. Det Ă€r oerhört viktigt för oss. Om man höjer publikgrĂ€nsen nu slĂ€pper vi pĂ„ direkt.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!