Pictors färgprakt visas upp
Albrekt Pärlstickare, Albrekt Målare - Albertus Pictor. I år är det 500 år sedan Sveriges störste medeltida målare gick ur tiden. Det uppmärksammar Riksantikvarieämbetet med en färgsprakande granskning av kyrkomålarens verk.
Foto: Bengt A Lundberg
- Blyet i färgen har oxiderat och blivit svart på den kalkrika grunden. Men på den sura miljön, på träbalkarna, har färgerna inte förändrats. Se bara på målningen av mannen med den orangefärgade ärmen, där ena delen av armen fortfarande är orange, säger kemisten Kate Tronner, på Riksantikvarieämbetet.
Målningarna som finns i de medeltida kyrkorna är betydligt mörkare än de var när de målades. Till viss del beror det på yttre faktorer som nedsmutsning, fuktproblem och mikroorganismer, men framför allt handlar det om att en del pigment har genomgått kemiska omvandlingar. Röda färger klarar sig sämst, medan gröna färgtoner däremot har stått väl emot tidens tand.
Hur mycket färgerna har förändrats går från den 22 april att se på Riksantikvarieämbetets webbplats www.raa.se, där de ursprungliga färgerna digitalt har rekonstruerats på några av målningarna. Samma dag invigs en liten utställning i ämbetets lokaler på Storgatan i Stockholm.
Arbetet med att analysera färgpigmenten i Albertus Pictors målningar ingår i ett större projekt, där nästa anhalt är tre medeltidskyrkor i Skåne. Det kommer dock inte att leda till några försök att rekonstruera ursprungsfärgerna på plats.
- Men jag skulle själv tycka att det vore jätteroligt om man kunde få ett valv i exempelvis Täby kyrka där färgen har försvunnit och göra en fin rekonstruktion där. Det tror jag skulle vara roligt för barn och unga att se hur det kan ha sett ut, säger Kate Tronner.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!