Pulitzervinnaren DĂ­az lyfter skillnaderna

BÄda hans böcker handlar om dominikanska invandrare i USA. Men Junot Diaz, som fick Pulitzerpriset för romanen "Oscar Waos korta förunderliga liv", Àr noga med att framhÄlla att skillnaderna Àr större Àn likheterna mellan hans alster.

Foto: Jessica Gow/SCANPIX

Kultur och Nöje2009-03-11 06:00
- Min mamma var vĂ€ldigt glad att Oscar Waos korta förunderliga liv inte handlade om oss. Hon sade "Det hĂ€r Ă€r inga mĂ€nniskor jag kĂ€nner", med ett stort leende. Hon ville inte veta av en bok till som handlade om vĂ„r familj, sĂ€ger Junot DĂ­az.
1996 slog han igenom med debutboken Sjunk, en novellsamling som pendlade mellan Dominikanska republiken och USA. FrÄn tuppfÀktning och merengue i barndomens land till tonÄrens skolkande, vilsna sex och drogintag i det nya landet - allt beskrivet pÄ ett sprÄk som egensinnigt kombinerade engelskan med spanska uttryck.

Junot Díaz har aldrig stuckit under stol med att Sjunk hade sjÀlvbiografiska intag - nÄgot hans dominikanska mamma inte uppskattade helt och fullt. Men nÀr han skrev Oscar Waos korta förunderliga liv, som fick Pulitzerpriset förra Äret, bestÀmde han sig för att frigöra sig helt frÄn sitt eget liv. Boken om den nördige och smÀllfete Oscar Wao som Àlskar fantasy och science fiction och dennes brokiga dominikansk-amerikanska familj har fÄ beröringspunkter med hans egen verklighet.
- Men det spelar ingen roll, jag fĂ„r Ă€ndĂ„ jĂ€mt frĂ„gan om boken Ă€r sjĂ€lvbiografisk. Folk bryr sig inte om att jag förnekar det, de tror att jag ljuger eller Ă„tminstone försöker dölja en del av sanningen, sĂ€ger han lite trött.
Varför Àr vi sÄ besatta av att det vi lÀser ska vara "sant"? Junot Díaz tror att det beror pÄ de starka kÀnslor som riktigt bra böcker sÀtter i gÄng hos oss.
- Litteratur skapar absolut Ă€kta kĂ€nslor. Litteraturens styrka Ă€r att Ă€ven en lögn producerar autentiska kĂ€nslor. Men för att förklara den starka reaktion du fĂ„r nĂ€r du lĂ€ser en bok Ă€r det lĂ€ttare att sĂ€ga att det mĂ„ste ha hĂ€nt pĂ„ riktigt.

Det Àr tvÄ Är sedan Oscar Waos korta förunderliga liv kom ut. Under den hÀr perioden har Junot Díaz nÀstan oavbrutet befunnit sig pÄ resa, i USA och i Europa, för att lansera boken. Det har inneburit en paus i skrivandet pÄ den science fiction-roman som han just nu hÄller pÄ med - ett stort avbrÀck för en författare som redan frÄn början arbetar lÄngsamt och metodiskt. Mellan debuten och bok nummer tvÄ tog det elva Är.
- Det kĂ€nns som att veta att toaletten stĂ„r och svĂ€mmar över nĂ€r man Ă€r pĂ„ bio. Det finns inte en chans att man kan njuta av filmen dĂ„. Jag har verkligen nĂ„got ogjort att ta itu med, konstaterar han.
- Men jag Ă€r nog den lĂ„ngsammaste författare jag vet. I mitt privatliv Ă€r jag rĂ€tt avslappnad, men nĂ€r jag skriver Ă€r jag en galen perfektionist. Det Ă€r svĂ„rt att skriva fort nĂ€r man skriver om varje mening typ 50 gĂ„nger.

Trots lekfullheten och den intensiva pulsen i Oscar Waos korta förunderliga liv Àr det inte svÄrt att spÄra perfektionismen i det komplexa romanbygget. Detta Àr en bok som innehÄller precis allt. Den berÀttar historien om dominikanska invandrares liv i USA, men ocksÄ i pedagogiska fotnoter historien om den blodiga period i Dominikanska republikens historia dÄ diktatorn Rafael Leónidas Trujillo Molina styrde landet. I tvÀra kast skickas lÀsaren frÄn Oscars Tolkieninspirerade fantasyvÀrldar till den grymma verklighet som mamma Beli lever i pÄ 1950-talet.
- Jag har byggt upp boken pĂ„ samma sĂ€tt som science fiction- och fantasyböcker ofta Ă€r skapade. DĂ€r Ă€r det viktigt att bygga vĂ€rldar med en egen historik och egna lagar. Att skriva om Dominikanska Republiken var ungefĂ€r som att skapa MidgĂ„rd eller dataspelet Doom, berĂ€ttar Junot DĂ­az.
Samtidigt Àr det en berÀttelse vars kÀrna handlar om lÀngtan efter att uppnÄ verklig nÀrhet. Den tjocke Oscar drömmer fÄfÀngt om att fÄ ligga med en kvinna, hans motpol Yunior, som ocksÄ Àr bokens berÀttare, fÄr alla kvinnor pÄ fall, men lÄter ingen av dem komma honom riktigt nÀra.
- Intimitet och nĂ€rhet Ă€r att ge sig sjĂ€lv till nĂ„gon fullstĂ€ndigt, Ă€ven om den personen har makten att förgöra dig. Tragedin i det hĂ€r fallet Ă€r att den person som berĂ€ttar historien om jakten pĂ„ nĂ€rhet sjĂ€lv Ă€r helt inkapabel att uppnĂ„ det.
Om det var nÄgot som Junot Díaz blev besviken över nÀr Oscar Waos korta förunderliga liv kom ut i USA var det att kritikerna sÄ unisont lyfte fram de exotiska dragen i boken.
- De hade sĂ„ fullt upp med att sĂ€ga "Ă„h, Dominikanska republiken, vad hĂ€ftigt!" att de avfĂ€rdade den intellektuella kraften i boken, sĂ€ger han och konstaterar senare att han aldrig nĂ„gonsin kĂ€nt pressen att vara nĂ„gon slags representant för dominikanska invandrare i USA.
- Det Ă€r bara invandrarförfattare som fĂ„r den sortens frĂ„gor, det Ă€r de som fĂ„r frĂ„gor om identitet, lojalitet och öde. För mig Ă€r det en frĂ„ga med en inbyggd pĂ„tryckning, ett sĂ€tt att utöva makt.
Junot DĂ­az
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!