RÀdslan fÄr konstnÀrlig form

Andar, slaveriet och demoner. Det Àr en del av det som utforskas i de nya utstÀllningarna som öppnar pÄ Havremagasinet i helgen. "Jag skildrar vÄra rÀdslor", sÀger Yasam Sasmazer, skulptör, som arbetar i trÀ.

Yasam Sasmazers skulpturer i utstÀllningen om rÀdslor.

Yasam Sasmazers skulpturer i utstÀllningen om rÀdslor.

Foto: Karin Sjöberg

Kultur och Nöje2017-02-10 09:07

Hon har skapat skulpturer av mÀnniskor i olika stÀllningar. Yasam Sasmazer Àr inspirerad av psykologin, bland annat Carl Gustaf Jung och skildrar existentiella kriser. I mitten av det stora rummet ligger en kvinna hopkrupen pÄ en spindel.

– Det Ă€r ett sjĂ€lvportrĂ€tt. Spindeln representerar kriser vi drabbas av och demonerna som vi bĂ€r med oss, sĂ€ger hon.

Medan vi samtalar mÄlar hennes man, som hjÀlper henne med utstÀllningen, svarta fÄglar pÄ en vit vÀgg. Under dem ska en skulptur av en hopkrupen person sedan placeras.

Hon Àr uppvuxen i Istanbul, dÀr hon studerade konst och skulptur. Numera bor hon i Berlin, dÀr hon ocksÄ har sin ateljé.

– Villkoren för konstnĂ€rer i Turkiet har försĂ€mrats, sĂ€ger hon.

Den andra utstÀllningen visar en förening mellan England och Haiti som skapats av fotografen Leah Gordon och skulptören André EugÚne.

De har i sin respektive konst hittat beröringspunkter mellan bÄde sig sjÀlva och de tvÄ lÀnderna.

Leah Gordon visar bland annat en filmsekvens frÄn det arkiv i London dÀr man helt nyligen hittade Haitis sjÀlvstÀndighetsdeklaration frÄn 1804.

– Det var ingen som visste om att den lĂ„g dĂ€r.

Förutom att André EugÚne haft med sig verk som han skapat i sitt konstnÀrskollektiv pÄ Haiti, har han gjort tvÄ i Boden. Precis som han brukar, samlade han ihop sÄdant som hamnar pÄ soptippen. Nu besökte han en bilskrot. UtifrÄn det materialet skapade han tvÄ resliga skulpturer som förestÀller andar, som enligt den haitiska legenden vakar över kyrkogÄrdarna.

– Den mörka förestĂ€ller mig och den ljusa Ă€r Leah, sĂ€ger han.

PÄ vÀggen intill sitter mÀngder av svarta smÄ figurer. Allt Àr utskuret frÄn bildÀck.

Intill den stora skulpturen hÀnger nio fotografier av Leah Gordon. De beskriver den rasteori som en franskkolonial man tagit fram en gÄng i tiden. Först hÀnger ett portrÀtt pÄ henne, sedan följer bilder pÄ personer med allt mörkare hy. Sist hÀnger en bild pÄ André EugÚne.

Hon berÀttar att motiven Àr hÀmtade frÄn klassiska renÀssansportrÀtt av berömda konstnÀrer.

– Men eftersom de skildrar en europeisk överklass Ă€r alla vita pĂ„ originalverken.

Det var ett omfattande arbete att hitta personer som ville bli fotograferade och drÀkter syddes upp av en skrÀddare.

Leah Gordon visar Àven fotografier frÄn den Ärliga karnevalen pÄ Haiti, i Port-au-Prince. DÀr finns mÄnga symboliska kopplingar till slaveriets historia i landet.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!