Raffinerade provokationer

Bilden föreställer en bänk i en lummig park där man kan sitta och kontemplera. Ovanför svävar två kameror. Texten "Relax! Everything Is Under Control" har en spännande och dubbelbottnad betydelse. Bilden, "Relax", är ett av fotografen och grafikern Daryoush Tahmasebis bidrag till posterbiennalen i Brno.

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2010-05-19 06:00
Man brukar säga att en bild säger mer än tusen ord, och i Daryoush Tahmasebis grafikposters blir uttrycket sannare än någonsin. I sin studio på Björkskatan, där han vanligtvis arbetar som fotograf för Norrbottens museum, visar han posters han skapat.
I en bild rinner röd vätska ur kranar och övergår sedan i streckkoder och texten "I Consume, You... I Consume You". I en annan visas ett tomt notblad och texten "The Victory. Song For the Survivors Of World War III". I en tredje är motivet ett par svarta solglasögon - sådana som liknar tidningarna svarta streck som syftar till att anonymisera personer på bild - och texten "Giorgio Irani". Det senare är förstås en lek med modehuset Giorgio Armani, och det hela ger intrycket av att det blivit mode av att vara anonym.

Alla bilder har politiska budskap. Dessa tre behandlar i tur och ordning vattenbrist, krig och bristen på yttrandefrihet och det är bara några av de problem som Daryoush Tahmasebi brinner för att debattera.
"Giorgio Irani" kommer att visas på grafikbiennalen i Brno, Tjeckien, i juni, och är personligen viktig för Tahmasebi.
- Postern kom till efter protesterna i Iran, som handlade om att man satte journalister och bloggare i fängelse. Jag kommer själv ursprungligen från Iran och är en produkt av bristen på yttrandefrihet, så det berör mig mycket, säger Tahmasebi.

Hans första poster kom till 2008 och sedan dess har hans verk visats på politiskt inriktade grafikbiennaler runtom världen.
- Frågor som engagerar mig är bland annat politik, miljö och yttrandefrihet och jag vill fingra på det vi har inombords, undersöka våra inställningar som gör att världen ser ut som den gör. Jag tycker om att provocera - i ett gott syfte, säger han.
- Jag gör inga dekorativa eller illustrativa wallpapers utan med det jag skapar vill jag väcka uppmärksamhet krig en fråga och starta en debatt. Folk är bra på att sitta och gråta, men det är bara ett fåtal som kommer med en lösning. Och jag tror på opinionsbildning - det är det som gör att människor sedan går till vallokalerna och väljer rätt.

Motiven är enkla men slagkraftiga, precis som Daryoush Tahmasebis stora förebild inom grafik - Shigeo Fukuda - förespåkade.
- Ju enklare och rakare, desto bättre. Bilden måste aktivera den som tittar, men på ett raffinerat sätt - inte på ett stötande. Det är också viktigt för mig att bilden ska kunna tolkas i alla kulturer, men det blir ju allt lättare i och med att vi numera har ett gemensamt bildspråk i världen. Vi går ju enligt experterna mot ett samhälle som ser tillbaka på hur egyptiernas använde hieroglyferna - ett symbolsamhälle.
- Många grafiker ritar själva sina bilder, men eftersom jag är fotograf i grund och botten föredrar jag att använda mig av bilder som jag bakar ihop i Photoshop eller Illustrator.
De få ord som finns på affischerna är också slagkraftiga.
- För mig räcker bildsymboliken i sig, men jag väljer ofta att göra bilden ännu tydligare genom att lägga till ett citat. Och visst, det är svårt att hitta rätt ord. men jag brukar göra så här; först bildar jag mig en åsikt om ämnet som postern ska handla om. Sedan sätter jag mig och funderar vilka symboler som hör ihop med det, och vilka jag kan använda. Sedan läser jag.
- Det första jag gör är att gå in på dictionary.com för att se vad ordets rätta betydelse är och sedan surfar jag vidare till Wikipedia för att ta reda på mer. Sedan kan det bli uppemot tvåhundra sidor input innan idén plötsligt hoppar fram. Och sedan lever jag efter den gamla tumregeln där man skriver ner alla idéer och sedan stryker de fem första för att gå vidare med de övriga. Vi människor tänker ofta likadant och det är stor sannolikhet att dina fem första idéer är något som någon annan skulle kunna komma på. Då sticker de inte ut.

Daryoush Tahmasebi är utbildad grafiker, men som sagt också professionell fotograf.
- Fotografin är mitt levebröd och det jag brinner för, men grafiken är en väldigt seriös hobby - med ett syfte. När jag får en idé är det lite som en sjukdom, man kan inte vila förrän den är botad - jag bara måste verkställa bilden, lösa det visuella problemet säger han och skrattar.
Och det viktiga har alltid varit bildens betydelse.
- När jag hade gått ut fotoskolan ville jag bara spy åt allt vad foto hette, men då kom jag in på en kurs på Konstfack som hette Visuell kommunikation. Det låter inte som något speciellt, men varje föreläsning jag gick på var som en bomb som exploderade och gav mig energi. Jag har visserligen bara gjort posters sedan 2008, men tanken att säga något extra med bilden har funnits med mig länge.
- Jag kommer aldrig att göra bokomslag eller presentationer, utan det är den politiska grafiken som är viktig för mig. Och det enda sättet för mig att förverkliga pojkdrömmen om att kunna förändra något. Det här är min välgörehet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!