Se upp Köln, här är knivar som penisar

Knivar som penisar. Det skapar konstnären Rebecka Bebben Andersson för sin kommande separatutställning i Köln, den tyska staden där tafsandet på kvinnor under nyårsafton fick stor uppmärksamhet.

ofrihet. Rebecka Bebben Andersson       skildrar rörelseofriheten i det offentliga rummet.

ofrihet. Rebecka Bebben Andersson skildrar rörelseofriheten i det offentliga rummet.

Foto: Jan Bergsten

Kultur och Nöje2016-04-07 06:00

Rebecka "Bebben" Andersson är Luleå kommuns kulturstipendiat och häromkvällen berättade hon om sin konst på ett konstkafé hos Galleri Syster i Luleå. Hon är född 1984, kommer ursprungligen från Berg, utanför Linköping, men är nu bosatt i Stockholm.

Hon har under flera år gjort konst om sin egen upplevda rörelseofrihet, rädslan när hon vistas på allmänna platser under dygnets olika timmar.

Utgångspunkten var en karta över Rom i svart och vitt, där det svarta var privat område och det vita tillgängligt för allmänheten. Hon ritade sedan sin egen karta över Stockholm, men med en annan utgångspunkt: var och när det känns farligt under dygnets olika timmar.

– Det blev en karta för var timme under dygnet och där vita fält visar var man kan vara, berättade hon om de svartvita kartbilderna.

Rebecka Bebben Andersson utvecklade sedan tankegången inför en utställning 2012 och förvandlade kartan till en video, en animering där Stockholms stadskarta förändras och blir allt svartare innan centralstationen åter öppnar klockan 4.30 och de vita, säkrare fälten återvänder.

Inför en kommande separatutställning i Köln har Rebecka Bebben Andersson utgått från det hon arbetat med och knyter an till det som hände i den tyska staden på nyårsafton. Det var då många kvinnor angreps av tafsande män.

Till den utställningen skapar hon nu ett antal knivar som ser ut som penisar. En annan skulptur är "gubbslem", en manshög skulptur som liksom rinner, segt.

Ett annat spår som Rebecka Bebben Andersson gjort konst av är en genomgång av tidningen Metros nyheter om våld och där hon samlat de där speciella orden som används inom våldsrapporteringen i dagstidningarna.

Ett annat annorlunda projekt som Rebecka bebben Andersson genomfört är "dygnstecknandet". Under 24 timmar har hon offentligt suttit och tecknat med bara avbrott för toalettbesök.

Rebecka Bebben Andersson gillar att ha flera projekt igång samtidigt och har även provat på konst i olika former. Hon har gått på konsthögskolan, studerat arkitektur på KTH och scenografi på Stockholms operahögskola.

Under hösten kommer hon att ha en utställning i konsthallen, Kulturens hus i Luleå. Det ingår i kommunens ateljéstipendium.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!