Snödrottningen sätts upp på Gråsjälören
Dags att ta på de varmaste kläderna och bege sig ut till Gråsjälören. Här spelas nämligen pjäsen "Snödrottningen". Lule Stassteater utlovar is och eld, färgsprakande kostymer, dans, performance och en mycket spännande berättelse.
Regissören Anette Winblad har sagan "Snödrottningen" som favorit.
Foto: Pär Bäckström
- Vi startade scenbygget först i torsdags, berättar teatern konstnärlige ledare Håkan Rudehill.
Det är förstås det knepiga isläget som ställt till det. Inga bilar har kunnat frakta ut de tunga maskiner som behövs för att bygga en stor scen med kulisser bakom och sittplatser framför - isen har helt enkelt varit för dålig. Det blev slutligen så att ensemblen fick skotta fram en arena själv - och det arbetet börjar efter många dygns slit bli färdigt.
Nu kan man istället koncentrera sig på själva teatern.
HC Andersens saga Snödrottningen har länge varit regissören Anette Winblads favoritsaga, så därför föreslog hon just den när Lule Stass annonserade att man ville göra isteater.
Sagan handlar om pojken Kaj som plötlsigt får en spegelbit i ögat. Vad han inte vet är att biten kommer från Snödrottningens krossade spegel - en spegel som gör att man ser det onda och hemska i världen. Snödrottningen kidnappar Kaj till sitt hem på Nordpolen, men har inte räknat med Kajs bästa vän Gerda som trotsar allehanda faror för att rädda sin kamrat.
- Jag gillar att den inte är som andra klassiska sagor där prinsen räddar prinsessan - här är det tvärtom, säger hon.
-För Gerda handlar det om att hon måste möta sina rädslor. I Kajs fall handlar det om hur en människa kan gå vilse i livet, men också hitta rätt igen. Vi fungerar ju ofta så vi människor, att vi söker efter lycka på fel ställe. Kanske fokuserar vi ofta också på sådant som är negativt, precis som om vi verkligen hade en bit av den onda spegeln i ögat. Men med kärlek och värme kan biten komma ut - det tror jag faktiskt, säger Winblad.
Precis som så ofta i HC Andersens sagor handlar det också om att hitta sitt inre barn, menar Winblad.
- Barnen blir vuxna längs vägen, men de lär sig också att man måste hitta barnet i sig själv för att förbi sann.
Föreställningen är en halvtimme lång - sagan som ursprungligen består av sju delar har kortats ner och förenklats. Några karaktärer har däremot fått mer utrymme, däribland Kaj som spelas av Anton Raukola och Snödrottningen som spelas av Anna Azcárate.
För Azcárate är det fyra år sedan hon senaste stod på en scen - i Norrbottensteaterns uppsättning En handelsresandes död. Åren har istället varit fyllda av regissörsuppdrag.
- Det är jätteroligt att få göra den här pjäsen. Jag hade ingen aning om att jag hade ett sådant behov av att få skådespela, men nu märker jag att jag har saknat det så mycket att jag nästan varit deprimerad. Plötsligt ser jag i färg igen, säger hon och skrattar.
- Jag ska skriva och regissera en radioteater och sedan har jag ett par regiuppdrag för Norrbottensteatern, men sedan ska jag skådespela mer igen.
Inför föreställningarna ute på Gråsjälören har Lule Stass arbetat för att ge publiken en riktig upplevelse. Bland annat kommer pyrotekniska föreningen vid Universitetet att medverka i pjäsen, och dessutom vävs dans och Pia Suoniveris performance in. Musiken har specialskrivits av Håkan Rudehill för tillfället.
- Vi har också et samarbete emd Lions som kommer att ha eldar man kan värma sig vid och en liten servering. Tanken är att det inte bara ska bli teater utan en totalupplevelse, säger Rudehill.
Till Gråsjälören tar man sig bäst i varma kläder, via promenadstråken, med spark, skridskor eller med någon av de hundspannsturer som kan bokas i förväg. För rörelsehindrade finns möjlighet att köra bil ut. Arrangörerna rekommenderar att barn under sju år har en trygg vuxen med sig eftersom vissa bitar av föreställningen kan vara lite otäck.
- Och vi har ingen köldgräns, utan spelar varenda föreställning oavsett temperatur, lovar Rudehill.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!