Strindberg i elfte timmen

TEATERDen starkareManus: August StrindbergI rollerna: Som "fru X" Maja Runeberg, som tysta "mademoiselle Y" gymnasieeleven Hanna AdolfssonNorrbottensteatern, LuleåPremiär tisdag den 13 november 2012

Kultur och Nöje2012-11-14 06:00

I Strindbergsårets elfte månad ger Norrbottensteatern en klassisk Strindbergs-kortis: enaktaren Den starkare som han själv uppgav skulle klaras av på en kvart. Det blev en betydelsefull kvart, ofta återuppförd och den pjäs som inspirerade P-O Enquist till dramat Tribadernas natt.

Tribad är en lesbisk kvinna och Strindberg misstänkte att hans första hustru Siri von Essen hade ett förhållande med väninnan Marie David. Enquist lät sitt drama utspela sig under repetitionsarbetet med Den starkare inför uruppförandet på Dagmarsteatern i Köpenhamn.

Pjäsen har tolkats som Strindbergs kamp för att rädda äktenskapet med Siri von Essen. Han skrev pjäsen i Paris då det knakade i de äktenskapliga fogarna. Den handlar om två kvinnor, båda skådespelare, en julafton på ett kafé och de tävlar om vem av dem som den frånvarande mannen älskade mest. Den ena kvinnan, den frånvarande mannens "fru X", för talan, den andra, "mademoiselle Y" är tyst under hela akten.

Det är en tät föreställning, en muntlig envig trots att den ena bara öppnar munnen för att skratta. Också tystnaden kan tala och utmana. Under de fyra föreställningarna spelas den tysta mademoiselle Y av fyra elever från kulturgymnasiet. Hanna Adolfsson gjorde det premiärkvällen och överraskande drivet.

Scenografin är enkel, några upphängda orientaliska mattor bakom ett bord och några stoppade metallstolar. Spelet sker i 1800-talskostymer, men det är så skönt att Maja Runeberg är så befriad från det teatraliska utspel som lätt följer med pjäser som passerat hundraårsstrecket. Hon gör rollen som en 2012-årskvinna trots 1800-talsmundering och det blir trovärdigt, som en historia i vår tid.

Det korta teaterstycket har inte räckt för en kväll och Maja Runeberg har fogat till en novell av Strindberg, "Tobaksladan", och som får inleda. Novellen handlar om en skön operaprimadonna, om svek och försoning. Det är en ovanligt uppbygglig Strindberg-berättelse och Maja Runeberg visar att hon inte bara fängslar som berättare, hon klarar också att framföra ett par, tre berömda arior. Det var en överraskning.

Så missa inte Maja Runebergs trevliga Strindbergsafton när titanens år är på väg att löpa ut. Det återstår bara tre föreställningar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!