Hon beskriver dramat som hämtat ur en svensk verklighet, inte just tornedalsk.
– Jag har nog tänkt på en tornedalsfamilj. Förebilden är en familj som står och går här, men jag tror att den finns på vilken plats som helst. Frysa fast i ett förhållande kan ju alla.
Men pjäsens namn, "Furuhelvetet"?
– Det är ett helvete för frun och ett paradis för mannen. När sönderna tidigt flyttat hemifrån finns inte längre något att samlas kring, inget gemensamt och orden har tagit slut. Mannens kalsonger klipper hon remsor av och de blir deras gemensamma mattor. Mannen kanaliserar sin bitterhet genom att snickra i furu av furor från den egna skogen. Däremellan är det tyst. Där finns ett våld, kanske inte fysiskt, men att utsätta sig själv och andra genom tystnad.
Den enda ljuspunkten som bryter tystnaden är barnbarnet. I manuskriptet en pojke, men i uruppsättningen blev det en 13-årig flicka.
– I deras vakuum är Agnes en frisk fläkt. Ellen Nykäinen spelar henne och hon intar scenen fullständigt. Det är första gången hon gör något i en helaftonföreställning med mycket repliker och med en vuxensemble. Hon är jättekaxig och tar över scenen. Jag baxnade inför hennes begåvning, hon är självlysande, säger regissören Catarina Gnosspelius.
Regina Veräjä skrev pjäsen 2010 under en kurs för dramatiker. Då testades den på scengolvet, men nu blir det urpremiär.
– Det där med furan och furuhelvetet är symboliskt. Livet kan bli som en torrfura, säger Catarina Gnosspelius.
Dramat utspelar sig kring pappans 65-årsdag och som ska firas med familjen. De båda utflugna sönerna kommer på besök, en av dem oväntat, inte inbjuden av pappan, men väl av mamman.
Där återkommer queer-perspektivet hos Tornedalsteatern, inlett av Mikael Niemis pjäs Tukkipojat, på svenska Flottarpojkar, häromåret. Äldresonen ska gifta sig och med muslimen Esra, "dadelmannen" från landet med öken och där hemgiuften förväntas vara ett antal kameler. Det leder till konflikt med lillebror. Den giftassugna Mats ställer ultimatum.
– Han bor i Stockholm och är sällan hemma. Nu vänder han på stenarna, har ett erbjudande eller ett ultimatum till familjen. Behåll honom i familjen eller välj bort honom definitivt, säger Regina Väräjä.
Även om livet kan liknas vid en torrfura, så finns det alltid lite sav kvar. De som ser pjäsen ska inte lämna den gråtande.
– Det här är ingen tragedi. Vi tar fram ljuset, leken och kontrasterna. Föreställningen ska ge en känsla av hopp, säger Catarina Gnosspelius.
– Det blir humor till slut, vad kan man annars göra av jävulskapet, säger Regina Veräjä.
Furuhelvetet har meänkieli-namnet Honkahelvetti och det är en tvåspråkig föreställning men med ambitionen att även en enspråkig svensk publik ska ha utbyte av den. Förutom 13-åriga Ellen Nykäinen finns i rollistan Eva Lantto, Viktor Fors Mäntyranta, Markus Forsberg och Allan Fjällblad.