Nu kommer de till Piteå och Luleå med sångerskan Veronica Mortensen och sitt program Ella & Duke Sessions.
- Vi i Bohuslän Big Band letar ofta efter udda produktioner som inte har gjorts så ofta, och det här är en av dem trots att den har många år på nacken, säger producenten Björn Samuelsson.
Musiken skrevs av Duke Ellington och hans kollega Billy Strayhorn i mitten av 60-talet för sångerskan Ella Fitzgerald, men partituren har aldrig återfunnits. Istället har storbandets trombonist Niclas Rydh och Ellingtonkännaren Dave Berger som jobbat med storbandet några gånger suttit och skrivit ner noterna från inspelningar.
- Musiken som Ellington och Strayhorn skrev är väldigt fin och det är lite andra arrangemang än i de klassiska Ellington-låtarna. Visst höll de sig inom ramarna för sitt traditionella uttryck, men kombinationen av de här tre - Ellington, Strayhorn och Fitzgerald - blev ändå en ny, fräsch kombination. Och det är skönt att kunna ta fram bra grejer som fallit lite i glömska.
- Vi är traditionsbärande förnyare som tittar både framåt och bakåt, brukar jag säga. Många storbandslyssnare tycker att man ska låta som förr i tiden, men det funkar inte så. Storbandsmusikerna på den tiden härmade ingen annan, och det gör inte vi heller, säger Samuelsson.
Samtidigt som storbandsmusiken ligger Bohuslän Big Band varmt om hjärtat gillar bandet också att prova nya saker.
- Vi försöker tänka att ett storband inte är en musikstil utan en ensembleform och därför gör vi gärna saker ihop med musiker från andra genrer, säger Samuelsson.
I Ella & Duke Sessions gästas storbandet av den danska sångerskan Veronica Mortensen.
- Vi har haft lite som tradition att samarbeta med danska sångerskor - på något sätt har vi trivts med deras sångsätt. Veronica har funnits på vår önskelista länge. Hon har inte jobbat så mycket med storband utan varit mer bekväm i det mindre formatet, men hon har ett härligt sound och en härlig utstrålning på scenen.
- Hon sjunger Ella på sitt sätt och försöker inte härma henne, vilket bara skulle kännas konstigt.
Projektet beskriver Björn Samuelsson som en utmanande produktion.
- Musiken kräver många olika instrument. Saxofonisterna får ofta byta till flöjter emellanåt och bleckblåsarna använder en mängd olika sordiner. Klangfärgerna ändras hela tiden. Som lyssnare får man liksom hela spektrat.
Bohuslän Big Bands konstnärlige ledare har sedan 2007 varit trombonisten Nils Landgren, men den här produktionen har han inte arbetat med.
- Nils arbetar med oss mellan två och fyra gånger per år och övriga tiden kan vi repetera oss själva eller så har vi en gästande bandledare.
- Samarbetet med Nils är väldigt bra, han kom med en ungdomlig och utåtriktad attityd och är precis vad en instutitionsorkester behöver. Han har ett fantastiskt uttryck på scenen och fräscha idéer, säger Samuelsson.