Det finns tillfällen i livet som känns fullkomliga. Där allt är perfekt och man inte kan önska något mer. Den känslan infann sig under söndagens konsert i Luleå domkyrka. Kammarkören vid Musikhögskolan i Piteås hemkomstkonsert efter en veckas turné i Central-, Mellan- och Östeuropa är en triumfartad återkomst från första till sista tonen.
Erik Westberg lycka som alltid få sina studenter att ge sitt allra yttersta. Programmet är variationsrikt både vad gäller tonsättare, sångstilar och tidsepoker. Inledande traditionella Trilo i Ale Möller-arrangemang blir till en perfekt ouvertyr till vad som komma skall.
Sedan följer ett utsnitt på åtta underbara sånger ur Johannes Brahms "Liebeslieder und Neue Liebeslieder". Här backas kören utsökt upp av Gabriel Koppmark och Sara Ek som spelar fyrhändigt piano så det står härliga till.
Per Brudsten dirigerar en vacker "Richte mich, Gott" av Felix Mendehlsohn.
Prov på extraordinär stämsång av olika slag blir det i Jan Sandströms "Surge aquilo" och "Vuojnha Biegga", Karin Rehnqvists "I himmelen", Franz Biebls "Ave Maria" och Gunnar Erikssons läckra arrangemang på "Kristallen den fina". Även så i Thomas Jennefelts "Warning to the rich" med text ur Jakobs brev i Bibeln är som om något tonsatt de nu läckta Panamadokumenten. Här gör Daniel Åberg en strålande solistinsats.
Det gör också Gabriel Koppmarmark när han framför Sergei Rachmaninoffs crescendobyggande "Preludium i Dess-dur Op. 32 No. 13". Avslutande "Vårnatt" av Wilhelm Stenhammar bjuder på Gabriel Koppmarks pianospel och kören i skön förening. Här, precis som under hela konserten lyckas kören å det kraftfullaste fylla hela domkyrkan med sina klara, rena starka stämmor.
När så som så många gånger tidigare konserten avslutas med det perfekta extranumret, "En vänlig grönsaks rika dräkt" där publiken får vara med i tredje versen, så vandrar man sedan tillsammans med kören ut i våren, Vilken vårstart!