1970-talet känns så avlägset på Rolf Ericsons fotografi från gruvan i Kiruna 1974. Det är en bild av den första kvinnan som underjordsarbetare. Hon sitter i ett litet rum, bakom henne finns något slags kontrollbord och flaskor med vätskor, men framför allt en vägg som bär spår av den manliga gruvmiljön: den är tapetserad med bilder på nakna kvinnor. Det kan inte ha varit lätt att stiga ner som första kvinna i den miljön, men hon ser glad ut, trots bakgrunden.
Havremagasinet har alltid Bodeninslag i utställningarna och denna gång är det åtta fotografer med Bodenanknytning som får sina bilder utställda. Det är ingen liten skara och storleken innebär svaga delar. En annan svaghet är att motiven omspänner allt från vänslande par vid Seine i Paris, bassar i Boden och flottning i Bodån till gruvarbetare i Norrbotten och en gammal statsminister på besök i Överkalix.
Der äldsta fotografierna syns vara från sent 1800-tal och de senaste från 1970-talet. Sex av de åtta fotograferna har gått ur tiden.
En av dem är Ragnar Hansson (1903-1979), kanske den mest okände i denna skara men med bilder som känns så omedelbara. Där finns fantastiska porträtt av människor i hemmiljö och det är just hans människor som når fram till betraktaren. Där finns också döden, en gripande bild av ett litet barn i en kista.
Tyvärr saknas uppgifter om Hanssons bilder, vad de föreställer och när de är tagna. Vi får nöja oss med vad de uttrycker, människornas blickar och det räcker långt.
Det är just de äldre fotografernas bilder som ger utställningen styrka. Förutom Ragnar Hansson är det Jakob Harnesk (1871-1927) som fångat Boden ute på stan, stadens utveckling, och dess invånare fotograferade i ateljén. Och inte bara bodensare, där finns också ett fint porträtt på en ung Enok Sarri, senare känd väderspåman från Nikkaluokta.
Åtta fotografer blev några för mycket och 8 Bodenfotografer för spretig som utställning. Tänk om utställningen hade fått utgå från någon av bilderna, till exempel Rolf Ericsons bild av den kvinnliga gruvarbetaren. En utställning med bilder av den norrbottniska kvinnan från 1900 till 1999. Det hade haft utsikter att bli mera spännande.