Det Àr lite mycket nu för Jens Lapidus. Förutom nya romanen "Paradis City" kommer i vÄr sÄvÀl hans nya barnbok som en ny reboot-serie pÄ "Snabba cash". Parallellt med utgivningarna har han ocksÄ startat ett produktionsbolag.
Om det Àr en drömtillvaro eller kaostillvaro Àr oklart, Lapidus konstaterar kort att det Àr "hektiska mÄnader".
Om vi börjar med romanen: "Paradis City" utspelas i ett Sverige dÀr segregationen har löpt amok och murar har byggts kring utsatta omrÄden dÀr invÄnarna kontrolleras genom "sÀromrÄdeslagar". Inrikesministern förs bort under ett kaosartat tal, polisen stÄr handfallen och hÀrdsmÀlta hotar.
Romanen kom till pÄ Mallorca, dÀr Jens Lapidus har bott i ett par Är med sin familj. Nu har han flyttat hem till Stockholm igen, men det faktum att han under en tid upplevt hemlandet pÄ distans har pÄverkat boken.
â Jag har befunnit mig pĂ„ en ö och betraktat Sverige pĂ„ hĂ„ll bĂ„de geografiskt och mentalt. Mina tidigare böcker har varit vĂ€ldigt inspirerade av vad jag har sett runt omkring mig dĂ€r och dĂ„ nĂ€r jag har arbetat som advokat. Den hĂ€r boken Ă€r ett Sverige som befinner sig pĂ„ ett visst avstĂ„nd i tiden och jag har sjĂ€lv befunnit mig pĂ„ ett visst avstĂ„nd nĂ€r jag har skrivit den, sĂ€ger han.
Att handlingen i "Paradis City" utspelas i en nÀra framtid Àr ett medvetet grepp. Boken Àr ingen science fiction-roman, understryker Lapidus. En dystopi Àr den dÀremot, men med fötterna förankrade i verkligheten.
â Jag vill förstĂ„s att den ska kĂ€nnas trovĂ€rdig i nĂ„gon mening, Ă€ven om den Ă€r ett skrĂ€ckexempel. Jag har dragit negativa trender i samhĂ€llet kĂ€pprĂ€tt Ă„t helvete, skruvat upp volymen sĂ„ att sĂ€ga. Men jag har försökt grunda den dystopiska utvecklingen i faktiska strukturer och omstĂ€ndigheter som redan finns. SĂ€romrĂ„deslagen i boken Ă€r tĂ€tt baserad pĂ„ hur dansk sĂ„ kallad ghettolagstiftning redan ser ut, sĂ€ger han.
I "Paradis City" möter lĂ€saren inte bara klassiska Lapidus-romanfigurer (kriminella mĂ€n vars dagar fylls av hĂ€nsynslöshet). Den unga influeraren Nova Ă€r till exempel ett resultat av Lapidus fascination inför fenomenet â han Ă€r "bĂ„de road och oroad" av influerar-eran. Och eftersom han skildrar ett polariserat samhĂ€lle med extrema vĂ€nster- höger- och islamiströrelser sĂ„ har han funderat över vad som Ă€r den stora extremismen bland den vanliga medelklassen.
â Ăr inte det egentligen den otroligt insnöade fixeringen vid hur vi framstĂ„r inför andra? Konsumismen och materialismen, Ă€r inte det ocksĂ„ en extremrörelse? Det Ă€r nog mĂ„nga av oss som Ă€r oroade och kritiska till det, men lik förbannat Ă€r vi ocksĂ„ en del av det. För visst fan sitter man dĂ€r och dreglar över nĂ„got fint inrett hem pĂ„ Instagram, sĂ€ger han.
Genombrottsromanen "Snabba cash" frÄn 2006 har tidigare resulterat i en film, och i vÄr blir den Àven tv-serie pÄ Netflix med Evin Ahmad i huvudrollen. Serien utspelar sig tio Är efter hÀndelserna i romanen och Àr enligt Lapidus "samma universa men en helt ny berÀttelse". Lapidus har skrivit manus till ett av avsnitten, och har i samma veva Àven startat ett eget produktionsbolag tillsammans med seriens producent Nicklas Wikström Nicastro.
I bjÀrt kontrast till Lapidus romaner stÄr hans relativt nya karriÀr som barnboksförfattare. I mitten av mars kommer "Poolkuppen", en ny bok om Dillstaligan som han den hÀr gÄngen har skrivit tillsammans med sin fru Hedda Lapidus.
â Det Ă€r ocksĂ„ ett sĂ€tt att vĂ€nda blicken mot nĂ„got annat och fĂ„ nya infallsvinklar sĂ„ att inte det man gör blir uttjatat. Ha roligt, helt enkelt, sĂ€ger han.