Andrea Lundgren Àr uppvuxen i VittjÀrv, Boden. Kanske Àr det barndomens lekar i den nÀraliggande skogen som prÀglat hennes skrivande till att ofta nÀrma sig en mytisk vÀrld med skogen som fond. Novellsamlingen Nordisk Fauna, 2018 gav fina framgÄngar och tid att skriva den nu aktuella boken som gör en djupdykning ner i underjorden.
Som barn var Andrea en bokslukare som lÀste sagor och myter frÄn vÀrldens alla hörn, inte minst nordiska sagor. Hon minns sÀrskilt en sagobok med John Bauers bilder som hon sjÀlv hade fÄtt vÀlja i bokhandeln.
Och intresset har följt med in i vuxen Älder. Idag Àr det hon skriver realistiskt, men med en mytisk underton. Hon fascineras av grÀnslandet mellan det realistiska och det icke realistiska, det tillstÄnd vi ibland upplever men som det som Àr svÄrt att sÀtta ord pÄ.
â I stunder av stark förtvivlan, extas, glĂ€dje eller i drömmen kan vi mĂ€nniskor uppleva att vi Ă€r i grĂ€nslandet för det fattbara. Det Ă€r det som hĂ€nder bokens huvudperson Mela, berĂ€ttar Andrea.
Mela har ett minne av att som barn blivit "bergtagen", lockad av röster som ropat pÄ henne, skratt och en glittrande fest nere i underjorden. En fest med hennes riktiga familj. Som vuxen tvivlar hon pÄ att minnet att blivit bergtagen alls har hÀnt men dÄ hon ÄtervÀnder till sin barndoms by kÀnner hon en lÀngtan tillbaka underjorden och rösterna som kallar pÄ henne.
BerÀttelsen handlar ocksÄ till stor del om ett barns syn pÄ döden, berÀttar Andrea Lundgren.
â Jag tyckte det var intressant att ta mig an det svĂ„ra Ă€mnet. För Mela Ă€r döden bĂ„de nĂ„got hotfullt och nĂ„got spĂ€nnande, tryggt och varmt som lockar och drar i henne, det Ă€r kopplat till de hĂ€r rösterna som ropar pĂ„ henne. "VĂ€gen ner i underjorden" Ă€r ju ett vanligt tema i klassiska myter och sagor. Myternas teman kan ofta appliceras pĂ„ livets upplevelser, de följer samma mönster. Andra exempel Ă€r "hjĂ€ltens resa", "drömmen om paradislandet" och "den förlorade sonen".
Skogen har Andrea skrivit om i Nordisk Fauna, som kom ut Är 2018. Att den boken gick bra gjorde att Andrea fick mer tid att skriva nÀsta bok. En lÄngsam process dÀr hon fÄr vara nöjd om tjugo minuter av skrivande pÄ en dag gÄr bra.
â Jag sĂ€tter mig och skriver varje dag, det Ă€r svĂ„rt och plĂ„gsamt och det mesta blir skit men ibland upplever jag smĂ„, smĂ„ stunder av magi dĂ„ jag sjĂ€lv befinner mig i grĂ€nslandet, det som jag ofta skriver om, och de stunderna gör det Ă€r vĂ€rt allt slit.
Belöningen Andrea ger sig sjÀlv efter ett lyckat skrivande Àr att fÄ tid att lÀsa, för litteratur upptar nÀstan hela hennes liv. NÀr hon inte skriver egna böcker skriver hon bokrecensioner för Göteborgsposten och jobbar extra pÄ en bokhandel i Stockholm, dÀr hon Àr bosatt idag. Familjen och skogen har förstÄs en sjÀlvklar plats i hennes liv. Med dottern Eyvin blir det ofta att utforska skogens alla smÄkryp.