Fantasylitteratur i Sverige bestod lÀnge av översatt litteratur frÄn engelska och amerikanska. Men svenska författare har börjat lockas mer av genren och i vÄr kommer en hel uppsjö böcker för barn och unga, om pÀrlfiskare, drakar, vÀktarinnor och superhjÀltar.
ââDet Ă€r jĂ€tteroligt och naturligt att det har kommit en generation svenska författare som kanske gör pĂ„ ett annat sĂ€tt, med en lite annan infallsvinkel, sĂ€ger Maths Claesson som Ă€r vd för Science fiction-bokhandeln och har sett genren vĂ€xa sig allt starkare sedan 80-talet.
Fantasy för yngre
Filmatiseringen av "Sagan om ringen", Harry Potter och populÀra tv-serier som "Game of thrones" har gjort fantasygenren till en del av mainstreamkulturen. För svensk fantasy hade ocksÄ den sÄ kallade "Engelforstrilogin", av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren stor betydelse, tror Sofia Flodin, inköpare pÄ Science fiction-bokhandeln.
ââFolk trodde inte att det skulle kunna sĂ€lja, men förlagsbranschen blev överraskad över att det blev sĂ„ populĂ€rt. Sedan dess har det öppnat lite för fantasy pĂ„ svensk mark, som utspelar sig hĂ€r, och har svensk folktematik, sĂ€ger hon.
Vuxen fantasylitteratur översÀtts inte alltid och Àven ungdomar lÀser gÀrna pÄ originalsprÄk, menar Sofia Flodin, om det inte gÀller storsÀljare som "Twilight" eller "Hungerspelen". DÀrför riktar sig mycket av den svenska fantasyn till barn i bokslukarÄldern, mellan nio och tolv Är. Men de senaste Ären har det dessutom börjat dyka upp fantasyserier Àven för de yngre, sex till nioÄringarna, som "Handbok för superhjÀltar" och serien om "Musse och Helium".
ââDe serierna har blivit jĂ€ttestora de senaste Ă„ren. Jag mĂ€rker att det Ă€r vĂ€ldigt mycket intresse pĂ„ förhand och mĂ„nga förbokningar, sĂ€ger Sofia Flodin, som just nu lĂ€ser Ylva HĂ€llens serie om Ylvania för sina barn.
Fler flickhjÀltar
Sverige har en lĂ„ng fantasytradition, med storheter som Astrid Lindgren och Maria Gripe. Nu finns ocksĂ„ en rad nyare referenser, pĂ„minner Maths Claesson â till exempel Jo Salmson vars serie om tiggarpojken Tam har nĂ„tt 200 000 svenska lĂ€sare.
GrÀnserna mellan sagor och fantasy Àr flytande. MÄnga av de nya fantasyförfattarna lÄnar ocksÄ teman frÄn nordisk mytologi.
ââDet Ă€r mycket nordiska vĂ€sen, den typen av tematik har börjat komma, med troll, knytt, vĂ€sen och viskor. Ălvor som Ă€r influerade av huldror â det Ă€r den svenska folktron med dess monster och mytologier, sĂ€ger Sofia Flodin, som ocksĂ„ ser en koppling till rollspel och konstböcker pĂ„ samma tema.
För författaren Sara Bergmark Elfgren har John Ajvide Lindqvist varit en viktig föregÄngare. Till skillnad mot mÄnga andra skriver hon för nÄgot Àldre lÀsare: i höst kommer "Grim", som utspelar sig i samma vÀrld som hennes "Norra Latin". Och hon mÀrker att mycket har hÀnt sedan hennes och Mats Strandbergs "Cirkeln" kom för tio Är sedan. Fantasygenren Àr mer etablerad och hjÀltarna i vÄrens böcker Àr i högre grad flickor.
ââDet var ett helt annat lĂ€ge nĂ€r vi skrev den, dĂ€rför valde vi att skriva om en grupp tjejer, eftersom vi var trötta pĂ„ gĂ€ng i berĂ€ttelser dĂ€r det var killar och en eller max tvĂ„ tjejer, sĂ€ger hon.
Det omöjliga möjligt
Sara Bergmark Elfgren ser att serietidningsförlag och tv-spelsproducenter pÄ sociala medier har tvingats inse att fansen inte bara Àr samma sorts mallade killar, vilket har lett till större mÄngfald. Det vÀlkomnar hon, liksom att den amerikanska fantastiken ocksÄ numera skrivs av författare med en bredare bakgrund.
ââDet Ă€r jĂ€ttetrĂ„kigt att bara höra samma historia om och om igen, berĂ€ttad frĂ„n samma perspektiv. Vem vill gĂ„ till en buffĂ© dĂ€r det Ă€r samma tre rĂ€tter hela tiden?
Ăven Maths Claesson poĂ€ngterar vikten av nya infallsvinklar pĂ„ det som annars lĂ€tt kan bli klichĂ©er. Författare mĂ„ste anvĂ€nda fantasyns troper i ovĂ€ntade kombinationer för att det ska bli bra.
Att förhÄlla sig till mystik och magi Àr nÄgot som mÀnniskan dock alltid har gjort, menar Sara Bergmark Elfgren. Delvis handlar det om underhÄllning. Men att göra det omöjliga möjligt via litteraturen har ocksÄ andra poÀnger.
ââDet kan vara ett sĂ€tt att tackla ganska mörka Ă€mnen. Engelforstrilogin handlade om vĂ€ldigt hemska saker och "Grim" Ă€r ocksĂ„ mörk. Men samtidigt finns den befriande sagotonen, det Ă€r en sĂ€ker plats att utforska olika teman pĂ„, sĂ€ger Sara Bergmark Elfgren och lĂ€gger till:
ââI sagan kan vi mötas pĂ„ lika villkor, man gĂ„r in med sina egna förutsĂ€ttningar och tolkar pĂ„ olika sĂ€tt. Det kan verkligen vara en brygga mellan generationer.