"Nu kommer vi hem igen" säger Dan Swärdh på Teater Scratch och slår upp portarna till Lillan i Luleå. För efter mycket turnerande har teatern bestämt sig för att satsa mer på hemmaplan, och det har också inneburit att man flyttat kontoret från Kronan in till stadens centrum.
Dessutom återvänder man till Lillan, den teaterscen där allt började för trettio år sedan, och gör den till sin fasta scen.
- Det blir tillbaka till rötterna, men samtidigt också mycket nytt, säger Marie Wallstén.
En av nyheterna är att Wallstén har övertagit rollen som teaterchef och konstnärlig ledare från Dan Swärdh. Swärdh kommer att koncentrera sig på rollen som regissör och skådespelare, men först och främst på utbildningsverksamhet.
En del av Scratch verksamhet har under många år varit att utbilda anställda vid företag med klassiska teaterverktyg.
- Teater kan vara en sak som förändrar livet - jag har till exempel varit med om människor som lever helt annorlunda efter att ha sett en pjäs. I företagsutbildningarna gör vi det steget kortare och använder teatern som verktyg för att förändra saker, säger Dan Swärdh.
Tanken är också att utöka utbildningsverksamheten med kurser för allmänheten.
- Vi smygstartade lite i höstas med en kurs för vuxna som blev fullbokad direkt, så intresset verkar finnas, säger Wallstén.
Hon berättar också att många föräldrar hör av sig och undrar om det inte finns teaterkurser för barn, något som teater Scratch hoppas kunna starta inom kort.
Andra verksamheter som Teater Scratch planerar inför 2011 är bland annat en fortsättning av lunchteatern som blev en succé, teatersport, after work teater och after dagis teater, samt fler offentliga föreställningar för barn.
- Det är ett ganska skralt utbud av barnteater i Luleå och eftersom intresset ändå är stort så blir föreställningarna som finns fulla direkt, säger Wallstén.
Därför har Scratch nu också startat upp en arrangörsverksamhet, där de tar in gästspel för att kunna öka utbudet av pjäser. Först ut i raden av föreställningar är Boulevardteaterns Så gör prinsessor i mars.
Det blir alltså en rejäl utökning av Teater Scratch, men samtidigt väljer Marie Wallstén och Dan Swärdh att hålla den fasta organisationen kvar på nuvarande nivå, där den består av de två.
- En av orsakerna till att vi har klarat oss bra som fri grupp är att vi är ganska bra på att tänka nytt. Däri ingår också att vi kan jobba med nya skådespelare, regissörer och dramatiker, säger Wallstén.
Ett exempel hon tar är författaren David Vikgren som i detta nu håller på att skriva en pjäs med arbetstiteln Broderskap och temat mansroller, som förväntas ha premiär i höst.
Teater Scratchs nya satsningar har gjorts möjliga tack vare entusiasm - och ökade bidrag från Luleå kommun.
- Vi har haft en bra dialog med både kommun och landsting när vi har berättat om våra planer, säger Wallstén.
Teatern står kvar på summan 500 000 i bidrag från Statens kulturråd, Landstinget valde att sänka sitt bidrag med 50 000 kronor till 350 000 kronor, men Luleå kommun höjde sitt bidrag från 265 000 till 390 000.
- Det är vi naturligtvis väldigt glada för. De flesta bidragen till fria grupper har stått still ganska länge, säger Dan Swärdh.