Biljetterna var slut sedan en månad tillbaka när Norrbottensteaterns föreställning, skriven av bygdens son Erik Norberg, hade urpremiär på hemmaplan. Och visst fanns det förväntan i luften. 

Även hos den rutinerade ensemblen kunde premiärnerverna anas i början, genom något enstaka darr på rösten och ett felaktigt årtal i en replik. Men sedan bjöds det på en drygt två timmar lång faktaspäckad norrbottnisk historielektion. 

En sabotageliga opererade i Norrbotten 1937­-1941. Kirunabon Edvard Nyberg rekryterades för att tillverka bomber i sin verkstad med dynamit som han stulit från LKAB. Det var en orolig tid då Finland drogs in i kriget, Norge blev ockuperat, och tåg med tyska soldater rullade genom Norrbotten.

Artikelbild

| Från vänster: Kristine Gulbrandsen som Ragnhild Wiik, Maria Pontén som Oskar Stålnacke och Jonas Hellman Driessen som Edvard Nyberg.

En krigshistoria i musikteaterförpackning blir till en föreställning som har allt: Lokal förankring, baserad på verkliga händelser, med sång, musik, spänning, dramatik, humor och kärlek. 

Jonas Hellman Driessen spelar huvudrollen Edvard Nyberg med den äran, men det är kollektivet som gör det. Det är manus, regi, musik, sångtexter, skådespeleri, scenografi och en genommusikalisk ensemble som vävs samman till en riktig laginsats av professionalitet och spelglädje. 

Ensemblen spelar trumpet, valthorn, piano, saxofon, gitarr och trummor – ja, de spelar även på många av föremålen i verkstan. Samtidigt växlar de mellan sina olika roller. Tomas Isacssons musik är alltifrån stämsång i kör med sakral ton till gammaldags dansmusik, och den förstärker stämningen och tidsandan.

I en berättelse från en mörk period vid tiden för andra världskriget fyller humorn en viktig funktion. Det visar till exempel Maria Pontén i rollen som ynglingen Oskar Stålnacke samt Kristine Gulbrandsen och Karin Paulin i en duett som Hitler och Stalin – befriande roligt utan att bli plumpt. 

Artikelbild

| Jonas Hellman Driessen som Edvard Nyberg.

På ett elegant sätt förs historien framåt utan att tappa fart eller bli för mycket, just genom växlingarna mellan musiknummer, rapp dialog och berättande - och de finurliga scenlösningarna.

Genom att lägga till några fiktiva figurer har Erik Norberg fått med både Flammanattentatet i Luleå och arbetslägret i Storsien i handlingen.

Artikelbild

| Tomas Isacsson har skrivit musiken till föreställningen.

Att det är vår egen historia som återges, baserad på verkliga händelser, gör upplevelsen ännu starkare. I slutet knyts berättelsen ihop på ett oväntat sätt. Det blir knäpptyst i salongen när då och nu möts genom den verklige Edvard Nyberg. 

En effektfull avslutning på en minnesvärd föreställning.

Artikelbild

| Från vänster: Karin Paulin som Stalin, Kristine Gulbrandsen som Hitler.

 

TEATER

Nybergs mekaniska verkstad

Manus och sångtexter: Erik Norberg

Musik Tomas Isacsson

Regi Helena Röhr

Scenografi Mona Knutsdotter

Skådespelare: Jonas Hellman Driessen, Karin Paulin, Roger Storm, Maria Pontén, Kristine Gulbransen, Tomas Isacsson, Kalle Nyman, Josef Törner.

Norrbottensteatern

Urpremiär i Nåjdens sal, Kiruna lördagen den 28 september klockan 19