Det finns en scen i den ryske TV-dramatikern Igor Gostjevs film om Nikita Chrusjtjov dÀr den forne sovjetledaren berömmer Sverige och dess samhÀllssystem. Nyss har "Krusse" Äterkommit frÄn sitt statsbesök i ett sommarfagert Sverige 1964 med den berömda rodden i statsminister Tage Erlanders Harpsundseka.
Snart skall Chrusjtjov störtas, men det anar han Ànnu inte.
Kommunistdiktatorn Àr full av lovord över Sverige i ett samtal med sonen Sergej:
ââI Sverige har man genomfört socialismen! HĂ€r i landet har vi genomfört en revolution, i socialismens namn har jag kĂ€mpat mig fram med mĂ€nniskoblod upp till armbĂ„garna, men har vi fĂ„tt till stĂ„nd ett socialistiskt land? Nej, men i Sverige, en liten stat med fĂ€rre mĂ€nniskor Ă€n Leningrad - dĂ€r har man genomfört socialismen! Utan blod!
Gostjevs film gjordes under Gorbatjovs sista Är vid makten, dÄ allt fortfarande tycktes möjligt inom det ryska filmkonsten, Àven att rehabilitera ett lynnigt politiskt krutpaket som Nikita Chrusjtjov. TV-filmen sÄgs av miljoner mÀnniskor i den kommersiella NTV-kanalen och den gamle diktatorn tycktes pÄ vÀg att bli folkkÀr. Han skildras som en mÀnniska, inte som en kolerisk buse.
Sedan dess har det ryska samhÀllsklimatet stramats Ät. Chrusjtjov Àr Äter ute i kylan. Mig veterligen har Nikita varken Àrats med en egen staty eller gata. Det nÀrmaste man kommer i Moskva Àr den praktfulla "Nikitskij-boulevarden" som dock bÀr sitt namn efter en tsarrysk aristokrat och inte efter kommunistledaren.
För jÀmnt 60 Är sedan drev Nikita Chrusjtjov igenom ett regeringsbeslut om att överlÀmna halvön Krim till dÄvarande sovjetrepubliken Ukraina. DÄ, 1954, var det en harmlös politisk gest, ingen höjde pÄ ögonbrynen. Idag nÄgot som orsakat en konflikt som alltmer börjar likna den livsfarliga Kubakrisen 1962, ett av Chrusjtjovs mÄnga politiska akrobatnummer.
ĂverlĂ€mnandet av Krim frĂ„n ryska rĂ„dsrepubliken till den ukrainska var visserligen bara en formalitet eftersom Ukraina hursomhelst styrdes av Moskva, men man kan undra över motiven. Var det en sentimental gest av Chrusjtjov som visserligen fötts i Ryssland men vĂ€xt upp i Ukraina? Var det ett politiskt schackdrag i den pĂ„gĂ„ende maktkampen i Kreml tiden efter Josef Stalins död?
Chrusjtjov hade partigÀngare överallt och flest av dem i Ukraina, den nÀst viktigaste delrepubliken efter Ryssland sjÀlvt. De kunde nÀr som helst uppbÄdas till stöd för "Krusses" politiska manövrer mot rivalerna om högsta makten i Sovjetunionen. Chrusjtjovs stÀllning som högste sovjetledare var lÄngt ifrÄn sÀkrad 1954.
Chrusjtjovs egna memoarer (om det nu var hans? Vissa historiker tvivlar Ànnu) som kom ut 1970 ger ingen vÀgledning till frÄgan om presenten Krim till rÄdsrepubliken Ukraina. Boken Àr mycket skryt och litet verkstad om hur Nikita Sergejevitj, bondpojken frÄn sydryssland, mötte och tillrÀttavisade Kennedy, arabledaren Nasser, ordförande Mao och uppstudsiga underhuggare som ungraren Nagy och polacken Gomulka inom det egna östblocket.
Nikita Chrusjtjov stÀllde till det under sin levnad. TvÀra kast inom inrikespolitiken, Àventyrliga upptÄg inom utrikespolitiken.
Nu stÀller han till det lÄngt efter sin död - i Krim och Ukraina.
Det Ă€r en slags historisk ironi att den ukrainska stad som just nu hamnat i den internationella hetluften â Donetsk (uttalas "Dan-jetsk") â Ă€r den plats dĂ€r Krusse vĂ€xte upp och inledde sin politiska bana. DĂ„, i början av förra seklet hette staden Ă€nnu Juzovka, efter den engelske gruvĂ€garen Hughes, vars namn ryssarna inte kunde uttala. Hughes gjorde sig i likhet med de svenska bröderna Nobel förmögenheter pĂ„ det ryska proletariatets hĂ„rda slit i gruvor och pĂ„ oljefĂ€lt.
MittÄt, förresten. Visst har Nikita Sergejevitj ett minnesmÀrke över sig. Det stÄr vid Nya jungfruklostret i Moskva, intill floden. Det Àr huvudstadens vackraste kyrkogÄrd.
Statyn visar Chrustjovs ansikte, milt, vÀrdigt, inte vredgat som nÀr han dundrade med skon i FN (fast ingen riktigt vet om det var en sko?).
Skulptören hette Ernst Njeizvestnyj, var ömsom hyllad, ömsom i onÄd som sÄ ofta för konstnÀrer under Chrusjtjovs Är. Mycket riktigt lÀt Njeizvestnyj utföra monumentet i svart och vit marmor. Brutal men ocksÄ god, det var Chrustjov, menade konstnÀren.
Ăldre Moskvabor promenerar gĂ€rna dit, böjer sig lĂ€tt för den gamle diktatorn och minns hur hela landet tinade upp under dennes styre, "ot-tepel", det politiska tövĂ€drets tid.
ââMan kunde Ă„ter andas, sĂ€ger de.