VĂ€rldens centrum Ă€r med nödvĂ€ndighet den plats man bor. Var annars? För Bengt Berg Ă€r hemvistet navet i hans utflykter till den större vĂ€rlden, men ocksĂ„ den plats han alltid Ă„tervĂ€nder till. I informell essĂ€form mĂ„lar Berg först upp en lĂ€gesbeskrivning över glesbygden, med en historisk fond av nĂ€rhet och byagemenskap, avlöst av en allt aggressivare utvinning av naturresurser. Upplevelsen av att vara klĂ€md mellan historiens dörrar Ă€r pĂ„taglig, och det Ă€r kanske ur den kĂ€nslan som driften att resa och se nya platser delvis kommer. Bengt Bergs frĂ€msta inspiration att dikta kommer i alla fall frĂ„n hembygden, och i den fina prosadikten LĂ€gesrapport â Mot vinter, till och med vĂ„r, Ă€r författaren i sin vanliga lyriska högform. /Natten Ă€r övergĂ„ende, precis som mĂ„nen./VĂ„rt land Ă€ger oss inte lĂ€ngre, vi heller inte det./Orden har ocksĂ„ de tagit en annan vĂ€ndning, de har uppgĂ„tt/ i det som brukar kallas för vĂ„r kollektiva glömska./
VÀrlden, i just denna volym, bestÄr av resor i RumÀnien, Grekland, Tanzania, Zanzibar, Portugal, Brasilien, Indien... ja, det fattas inte mÄnga kontinenter i globetrottern Bergs reseloggbok. Den gemensamma nÀmnaren Àr de nÀra mötena med mÀnniskor pÄ de olika platserna, som om Berg expanderat sitt vÀrmlÀndska sÀtt att se pÄ mÀnniskor. Bildmaterialet tar faktiskt loven av texterna, Àven om Bergs resereportage alltid Àr lÀsvÀrda. Kanske den ovan citerade dikten, med sin problematisering av vad orden kan göra och beskriva, pekar mot en förskjutning i resandets gestaltning, frÄn att beskriva till att VISA.
Och vad Àr det han vill visa dÄ? En ung brasiliansk mor med sitt barn pÄ armen, ett leende mot fotografen, och en högst bedagad husfasad; ekvationen handlar om hopp, som gÄr som en röd trÄd genom bildmaterialet. Fotografierna av mÀnniskor som badar, gÄr i skola, arbetar, fÀrdas i ett stadslandskap, betonar just livskraft och hopp, utan att för den skull blunda för de omstÀndigheter mÀnniskorna lever under. Det globala perspektivet kan tyckas göra VÀrmlands egna problem för smÄ för att ens beröra; man anar en ÄterhÄllsamhet i beskrivningen av glesbygdens hotbilder.
Det rika bildmaterialet gör VÀrmland-VÀrlden, tur och retur mer tidlös Àn vad texterna gör, som i vissa fall Àr tidsbundna, och skulle behöva mer utbrodering för att fungera Àven efter t ex ett Ärtionde, nÀr nya krig och oroshÀrdar tagit de gamlas plats.