Galopperande sväng med grov och rosslig strupsång

I en liten träkyrka, en mörk decemberkväll för tio år sedan i en by i norra Norrbotten, vibrerade strupsången stark. Musikerna i gruppen Khusugtun hade kommit till den årliga Nattfestivalen i Korpilombolo direkt från London.

"Man blir glad!", skriver NSD:s recensent om gruppen Khusugtuns senaste album "Jangar".

"Man blir glad!", skriver NSD:s recensent om gruppen Khusugtuns senaste album "Jangar".

Foto: Pressbild

Recension2021-05-21 07:17
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hänförd av upplevelsen införskaffade jag då deras första album ”Khusugtun – Etnic Ballad Group”. I deras nya och andra album "Jangar" är både seriositeten och sättningen densamma som då. Och lika drabbande med sina röstekvilibrister i melodiska slingor, ackompanjerade av hästhuvudsfiol, olika mungigor, cittra, luta och flöjter, men även den afrikanska djembetrumman. 

Stilla luta och kärv fiol inleder innerligt stycket ”Constraint of two countries” (Khoyor nutgiin erkh). Sedan brakar hela gänget in med galopperande sväng och grov rosslig strupsång. I ”Echoes of mouth harps" får vi en trolsk uppvisning av instrumentet mungiga, en akustisk kör av metall- och bambugigor ackompanjerar stämband och strupar. 

En hyllning till kamelen, ”Temee", inleds med strupstämsång följd av en vilsam ballad med gruppens enda kvinnliga medlem. Hetsande, pockande, stränginstrument driver på ett stegrande sväng. 

Pärlan i albumet är avslutande ”Praise song to the Altai”. Denna lovsång till området Altai (som sträcker sig in i Ryssland, Kazakstan, Mongoliet och Kina) blir som en vandring i dess natur. Här hörs vemodigt nynnande och uppsluppen glädje från strupens många ljud, landskapets allehanda läten, som kvittrande och hesa fåglar, lockrop och porlande bäckar. Man blir glad!