Magiska världar öppnas när handarbete tolkas på nytt

I en av de stora sommarutställningarna på Havremagasinet tar de inbjudna konstnärerna nya grepp på vad handarbete är.

Gamla hantverkskunskaper används på ett nytt sätt. Handknuten rya av Emelie Röndahl och ljusstakar i metall av Lotta Lampa.

Gamla hantverkskunskaper används på ett nytt sätt. Handknuten rya av Emelie Röndahl och ljusstakar i metall av Lotta Lampa.

Foto: Susanne Holmberg

Recension2022-08-11 06:33
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

KONST

"For All To See"

Ustina Yakovleva, Ammy Olofsson, Emelie Röndahl, Helena Byström, Lotta Lampa, Erika Stöckel, Anna Källblad (performance på vernissagedagen), Rönn-Lisa Zakrisson Påve, Christina Langert. Curator: Maria Ragnestam

4 juni –  25 september

Havremagasinet konsthall, Boden

Att ta sig an handarbetstekniker, som ibland kan vara traditionsbundna, på nya sätt ett genomgående tema i "For All To See". 

En gigantisk rya av Emelie Röndahl fångar blicken i ett av utställningsrummen. Det är ett kitschigt motiv av en lurvig hund. "Maxim" heter verket, och hunden. Framför ses två av Lotta Lampas svetsade ljusstakar med sitt lite ruffiga formspråk som är hennes signum, de har lånats ut av Överkalix kyrka. Lotta Lampa har fler designobjekt i utställningen: metallkonstruktioner som kombineras med kedjor, spegelglas och sprayfärg, en estetik hämtad från raggarvärlden.
Helena Byströms ”Krusade örngottsband” består av breda, svarta, plisserade, hängande tygsjok. Det ska referera till den omsorg, det handens arbete, som las på att förvara sänglinnet där till och med krusa banden. 

Erika Stöckel visar sina keramikskulpturer av svällande och vällande former i keramik. skulpturer som refererar till vårt sätt att se på kroppens former. Hennes installation bestående av oglaserade keramikplattor med avtryck av samiska skoband känns lite tunn. 

 Mer intressant är Æsa Saga Otrsdóttir Árdal, som presenterar en rad hängande och liggande tingestar där nylonstrumpor stoppats och formats om till något slags organismer. Gåtfullt, fulsnyggt och med en touch av humor.

I ett svagt upplyst rum presenterar Ammy Olofsson sina magiska former i kristallglas, de är inte bruksföremål utan unika objekt som påminner om naturens slumpmässiga former. Verket "Kristallglasets ton" är fascinerande uppfinning som inkluderar både ljus och ljud.

Även i källarplan finns en spännande värld att upptäcka. Ustina Yakovlevas "Mollusk I –  XXVI är fantastiska hängande textila objekt. De är en sorts oidentifierade organismer som sätter fantasin i rörelse. Framställda med tusentals små pärlor och trådar är de ett måste att se! 

Christina Langerts installation "From Circle to Square" i form av ett stycke parkettgolv på golvet känns dock som ett verk inte griper tag i en.

Rönn Lisa Zackrisson Påves poesi exponeras som textblad i utställningen, en spännande poet och spoken word konstnär i kommande.