Musikanterna tĂ„gar ut – men tar plats i hjĂ€rtat

Att VĂ€sterbottensteatern sĂ€tter upp en musikteaterförestĂ€llning som bygger pĂ„ bygdens son Per Olov Enquists roman ”Musikanternas uttĂ„g” i Sara kulturhus kĂ€nns i tanken som ett genidrag.

"Det Àr ingen enkel sak att göra ett teatermanus av denna rika roman", skriver NSD:s kulturredaktör om "Musikanternas uttÄg" pÄ VÀsterbottensteatern.

"Det Àr ingen enkel sak att göra ett teatermanus av denna rika roman", skriver NSD:s kulturredaktör om "Musikanternas uttÄg" pÄ VÀsterbottensteatern.

Foto: Patrick Degerman

Recension2021-11-18 11:51
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

TEATER

Musikanternas uttÄg

av P.O. Enquist

Medverkande: Gunnar Eklund, Saga Eserstam, Göran Hansson, Tuuli Heinonen, Mattias KĂ„gström, Thomas Köhler, Sonja Lindblom, Ellenor Lindgren, Vilgot Paulsen, Arnaud Spicq och Anna Söderling
BarnskÄdespelare: Amelie Ingabire, och Florian Johansson Granqvist

Manus: Tora von Platen

Regi och bearbetning: Bobo Lundén

Scenografi och kostym: Astrid Maya

VĂ€sterbottensteatern

UrpremiÀr 17 november kl 19 i Sara kulturhus, SkellefteÄ

SkellefteĂ„s nya landmĂ€rke, trĂ€monumentet Sara kulturhus, inhyser en historisk pjĂ€s som utspelar sig i byarna i SkellefteĂ„bygden. Cirkeln kan slutas. 

Nicanor Markström Ă€r tio Ă„r nĂ€r han trĂ€ffar agitatorn Elmblad vid BurefjĂ€rden i början av 1900-talet. Vi fĂ„r följa honom pĂ„ vĂ€gen frĂ„n liten pojke med strĂ€ngt religiös uppvĂ€xt till en idealistisk arbetande vuxen man. 

BerĂ€ttelsen kretsar kring familjen Markström, deras liv och umbĂ€randen. Om motstĂ„nd, framtid, avgrundsdjup förtvivlan – och om att inte ge upp: ”Det gives alltid nĂ„got bĂ€ttre Ă€n döden.”

Men trots, eller kanske pĂ„ grund av, goda intentioner hĂ„ller det inte riktigt hela vĂ€gen. 

Det Ă€r ingen enkel sak att göra ett teatermanus av denna rika roman utan att falla för frestelsen att beta av för mycket pĂ„ kort tid. Den första akten blir lite vĂ€l berĂ€ttande och rapsodisk. Att SkelleftemĂ„let och den vĂ€sterbottniska humorn fĂ„r stort utrymme Ă€r naturligt, men det blir stundtals alltför uppsluppet med överspel, skĂ€mt pĂ„ buskisnivĂ„, och övertydliga översĂ€ttningar till rikssvenska. 

Men i andra akten infinner sig lugnet, och dĂ€rmed ett annat djup och tid för eftertanke. Och förestĂ€llningen fĂ„r Ă€ntligen luft under vingarna. Den tunga, svĂ„ra scenen med ”n’Aron” pĂ„ isen blir ett av kvĂ€llens starkaste ögonblick. SĂ„ gripande, och samtidigt sĂ„ vĂ€rdigt vackert skildrat.

De tretton skÄdespelarna gÄr ut och in i sina olika roller och hÀmtar samtidigt klÀdombyten och rekvisita direkt frÄn scenen. Bland de mÄnga fina insatserna kan nÀmnas den unga Nicanor (Florian Johansson Granqvist) och Eva-Liisa (Amelie Ingabire) som gestaltas med stor nÀrvaro och vÀrme, samt Saga Eserstam, vars kristallklara sÄng fÄr hela trÀbyggnaden att vibrera.

StĂ€msĂ„ngen i ”Minns oss dĂ„â€ blir en oförglömlig och mĂ€ktig avslutning dĂ€r det vĂ€sterbottniska hjĂ€rtat bultar hĂ„rt och stolt sĂ„ det kĂ€nns Ă€nda fram till publiken: ”Minns mig. Glöm inte mig. I evigheters evigheter. Minns oss dĂ„.”