Drama
Titel: Eiffel
Visas pÄ: Bio
I rollerna: Emma Mackey, Romain Duris, Pierre Deladonchamps
Regi: Martin Bourboulon
Speltid: 108 min
Betyg: 3
Finns det demokratiska byggnader? För oss som inte har studerat arkitektur kan det lĂ„ta mĂ€rkligt. Men för Gustave Eiffel var det viktigt att mastodontverket Eiffeltornet skulle stĂ„ mitt i staden, dĂ€r bĂ„de arbetare och borgarklassen passerade, och att det skulle gĂ„ att se frĂ„n Paris alla hörn. Samma tillgĂ€nglighetsideal genomsyrar sjĂ€lva filmen om Eiffeltornets skapare â regissören Martin Bourboulons film Ă€r ett pĂ„kostat historiskt spektakel som stryker tittaren medhĂ„rs och dĂ€r varje strĂ„kdrag sitter dĂ€r man förvĂ€ntar sig.
Filmen fungerar som storfilmer tvunget gör nuförtiden; de försöker fÄnga bredast möjliga publik. Romantiker? Historieintresserad? Familj som vill undvika filmer med vÄld och sex? En som bara vill se en okomplicerad film och bli lite allmÀnbildad till pÄ köpet? Check, check, check. "Eiffel" Àr nÄgot uddlös och ibland kletig, men pÄ det hela taget en stabil och trevlig produktion.
BerÀttelsen sicksackar mellan det kontroversiella bygget av tornet och en (fiktiv) kÀrlekshistoria mellan Gustave Eiffel (Romain Duris) och Adrienne (Emma Mackey). Eiffel portrÀtteras som en genialisk ingenjör, men ocksÄ som en hopplös romantiker. Jag Àr kluven hÀr. à ena sidan Àr det uppfriskande att Eiffel inte blir sitt verk utan portrÀtteras som en mÀnniska av kött och blod. (Det brukar annars vara historiska kvinnors lott, att skildras med kÀnslolivet som filter.) à andra sidan upplever jag att mycket hastas förbi till förmÄn för just kÀrlekshistorien. Jag hade gÀrna sett mer av sjÀlva byggprocessen, som faktiskt Àr hisnande. Riktig dramatik uppstÄr i en scen nÀr den första ansatsen ska fogas ihop med stommen, och hela bygget mÄste regleras in pÄ minsta millimeter.
Det Àr stundtals retsamt vilken bekvÀm position regissören intar i skildringen av en historisk tid. PÄ rÀtt sida om historien Àr det lÀtt att fnissa Ät de bankmÀn som muttrar om att Eiffeltornet kan skrÀmma bort turisterna. Att sjÀlva bygget omhuldas av en aggressiv nationalism i en tid dÄ Frankrike befann sig i en imperialistisk kulmen, Àr dÀremot inget man gÀrna fördjupar sig i. Det kritiska perspektiv fÄr man leta efter nÄgon annanstans. "Eiffel" hÄller vad den lovar, och som Parisromantiker Àr det lÀtt att svepas med.