Svulstigt om mannen som byggde Eiffeltornet

Filmen om vÀrldens mest berömda monument och dess konstruktör Àr ett charmigt sekelskiftesdrama.

"Eiffel" Àr en pÄkostad storfilm om ingenjören Gustave Eiffel och hans demokratiska monument "Eiffeltornet", som stod fÀrdigt lagom till vÀrldsutstÀllningen i Paris 1889.

"Eiffel" Àr en pÄkostad storfilm om ingenjören Gustave Eiffel och hans demokratiska monument "Eiffeltornet", som stod fÀrdigt lagom till vÀrldsutstÀllningen i Paris 1889.

Foto: Njutafilms

Recension2022-05-06 07:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Drama

Titel: Eiffel

Visas pÄ: Bio

I rollerna: Emma Mackey, Romain Duris, Pierre Deladonchamps

Regi: Martin Bourboulon

Speltid: 108 min

Betyg: 3

Finns det demokratiska byggnader? För oss som inte har studerat arkitektur kan det lĂ„ta mĂ€rkligt. Men för Gustave Eiffel var det viktigt att mastodontverket Eiffeltornet skulle stĂ„ mitt i staden, dĂ€r bĂ„de arbetare och borgarklassen passerade, och att det skulle gĂ„ att se frĂ„n Paris alla hörn. Samma tillgĂ€nglighetsideal genomsyrar sjĂ€lva filmen om Eiffeltornets skapare – regissören Martin Bourboulons film Ă€r ett pĂ„kostat historiskt spektakel som stryker tittaren medhĂ„rs och dĂ€r varje strĂ„kdrag sitter dĂ€r man förvĂ€ntar sig.

Filmen fungerar som storfilmer tvunget gör nuförtiden; de försöker fÄnga bredast möjliga publik. Romantiker? Historieintresserad? Familj som vill undvika filmer med vÄld och sex? En som bara vill se en okomplicerad film och bli lite allmÀnbildad till pÄ köpet? Check, check, check. "Eiffel" Àr nÄgot uddlös och ibland kletig, men pÄ det hela taget en stabil och trevlig produktion.

BerĂ€ttelsen sicksackar mellan det kontroversiella bygget av tornet och en (fiktiv) kĂ€rlekshistoria mellan Gustave Eiffel (Romain Duris) och Adrienne (Emma Mackey). Eiffel portrĂ€tteras som en genialisk ingenjör, men ocksĂ„ som en hopplös romantiker. Jag Ă€r kluven hĂ€r. Å ena sidan Ă€r det uppfriskande att Eiffel inte blir sitt verk utan portrĂ€tteras som en mĂ€nniska av kött och blod. (Det brukar annars vara historiska kvinnors lott, att skildras med kĂ€nslolivet som filter.) Å andra sidan upplever jag att mycket hastas förbi till förmĂ„n för just kĂ€rlekshistorien. Jag hade gĂ€rna sett mer av sjĂ€lva byggprocessen, som faktiskt Ă€r hisnande. Riktig dramatik uppstĂ„r i en scen nĂ€r den första ansatsen ska fogas ihop med stommen, och hela bygget mĂ„ste regleras in pĂ„ minsta millimeter.

Det Àr stundtals retsamt vilken bekvÀm position regissören intar i skildringen av en historisk tid. PÄ rÀtt sida om historien Àr det lÀtt att fnissa Ät de bankmÀn som muttrar om att Eiffeltornet kan skrÀmma bort turisterna. Att sjÀlva bygget omhuldas av en aggressiv nationalism i en tid dÄ Frankrike befann sig i en imperialistisk kulmen, Àr dÀremot inget man gÀrna fördjupar sig i. Det kritiska perspektiv fÄr man leta efter nÄgon annanstans. "Eiffel" hÄller vad den lovar, och som Parisromantiker Àr det lÀtt att svepas med.