Sommarteater lyfter fram kvinnorna i pophistorien

LÀnge var det osÀkert om det skulle bli nÄgon sommarteater i pandemins tid. Men med 50 personer utspridda pÄ ett hopplock av knarrande gamla stolar pÄ grÀsmattan utanför Forsbergs i Gunnarsbyn blev det premiÀr i försommargrönska och sol.

De gitarrtillverkande hemmafruarna Nadia Hamouchi Karin Paulin, Kristine Gulbrandsen och Linnea Enberg.

De gitarrtillverkande hemmafruarna Nadia Hamouchi Karin Paulin, Kristine Gulbrandsen och Linnea Enberg.

Foto: Magnus Stenberg

Recension2020-06-14 12:18
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

SOMMARTEATER

Popkvinnor

Baserad pĂ„ boken ”Kvinnorna som formade pophistorien” av Anna Charlotta Gunnarsson.

Medverkande: Karin Paulin, Kristine Gulbrandsen, Nadia Hamouchi, Linnea Enberg, Martin Sundbom, Tomas Isacsson, Kalle Nyman

Norrbottensteatern

PremiÀr i Gunnarsbyn lördagen den 13 juni

Hungern efter att fĂ„ uppleva den första liveförestĂ€llningen pĂ„ lĂ€nge kĂ€ndes i luften, bĂ„de i publiken och pĂ„ scenen. Den mĂ€ktiga inledningen dĂ€r Sara Arnias omisskĂ€nnliga röst förkunnade att ”visst fanns kvinnorna, det var bara det att nĂ„gon glömde bort att anteckna” följdes av Lalehs ”Bara fĂ„ va mig sjĂ€lv”. 

Den mĂ„ngsidiga, musikaliska ensemblen vĂ€xlade obehindrat mellan trumpet, saxofon, gitarr, bas, flöjt, klaviatur och olika rymtinstrument, samtidigt som de sjöng och visade prov pĂ„ komisk talang. Och de gjorde det bra, Ă€ven om första akten började mer som en konsert med coverlĂ„tar med korta mellansnack. 

SÄ smÄningom fick de gripande historierna om nÄgra av alla dessa framstÄende kvinnor Àntligen komma fram i strÄlkastarljuset. DÀr fanns Karin Juels sjungande protester mot nazismen, hemmafruarna som tillverkade de berömda Gibson Banner-gitarrerna under andra vÀrldskriget, och Britt Lindeborg som skrev 400 lÄtar men aldrig fick den Àra hon förtjÀnade.

Karin Paulin sjöng Whitney Houston, Karin Juel och Laleh med samma sjĂ€lvklara glans. Dessutom gjorde hon Elvis manager, general Parker, med Bert Karlsson-vĂ€stgötska och suverĂ€nt kroppssprĂ„k. 

Kristine Gulbrandsen i blond peruk och cowboyhatt sjöng Dolly Partons ”Jolene” och ”I will always love you” med den Ă€ran. I Nadia Hamouchi visade det sig bo en suverĂ€n rockgitarrist som tog över scenen med sina solon. Skickliga trummisen Linnea Enberg klev Ă€ven fram som sĂ„ngerska. Och kapellmĂ€staren Martin Sundberg Ă€r förutom musiker Ă€ven en stor komisk talang. 

I ett sista medley fick bland andra Eva Dahlgren, Madonna, Robyn och Janis Joplin ta plats. I Carolas ”Evighet” sjöng Karin Paulin ”Jag vill alltid stanna hĂ€r – i Gunnarsbyn”.

Sara Arnia knöt ihop förestĂ€llningen: ”Vi ska inte sluta skildra mĂ€nnen, bara berĂ€tta mer allsidigt. Vi byter inte ut historien, vi bygger ut den. Det hĂ€r Ă€r historien om kvinnorna som formade pophistorien.” 

Och Lalehs ”Goliat” blev en stark och hoppingivande avslutning pĂ„ en sommarteater som till slut slog ut i full blom.