NY BOK
Jan Bergsten
NÀr kriget tog tÄget
Trafik-Nostalgiska Förlaget
Det gÀller inte minst Sveriges relation till Hitlers Tyskland under andra vÀrldskriget. I "NÀr kriget tog tÄget" berÀttar tÄg-nörden (förlÄt) Jan Bergsten om att de 2,2 miljoner tyska soldaterna i den omdiskuterade permittenttrafiken, bara vara en del av allt som transporterades i tÄgvagnar genom Sverige till olika krigsfronter. Under 1942 var till exempel vart femte godstÄg ett tyskt tÄg som innehöll krigsmateriel av olika slag. Det Bergsten lyfter fram Àr ingen snygg historia som "bygger pÄ tidigare hemligstÀmplat material".
"NÀr kriget tog tÄget" berÀttar parallellt om ovan nÀmnda tema, plus om tÄget som transportmedel i stort och dess utveckling och med fokus pÄ tÄgmodeller för arbete, om uttrycket tillÄts.
En bild sÀger mer Àn tusen ord, och i "NÀr kriget tog tÄget" strösslas det med foton/bilder pÄ tÄg av olika slag, och jag hÀnger lÄngt ifrÄn med. Det blir för detaljerat för den icke invigde.
TÄgentusiasten (bÀttre sÄ) Bergsten har mycket att berÀtta detta miljövÀnliga transportmedel och om ett krig Sverige fick, men "bara pÄ genomresa". Och som boken berÀttar var politiken visavi Tyskland lÄngt ifrÄn populÀrt i alla kretsar eller hos de som skulle verkstÀlla densamma. Carl C:son von Horn, chef pÄ JÀrnvÀgsstyrelsen, var en som inte sÄg med blida ögon pÄ det som pÄgick och började organisera spionage mot tysktÄgen. Heder Ät honom och hans gelikar, tÀnker jag under lÀsningens gÄng.
Jan Bergstens bok rör sig över stora delar av Sverige med betoning pÄ Norrbotten, och ett LuleÄ som fungerade som Hitlers "visthusbod".
Det Àr ingen bok för strÀcklÀsning utan Àger mer karaktÀr av uppslagsverk.