Om en rysk ÄngloksaffÀr som inte riktigt gick pÄ rÀls

Det Àr ett tillfÀlligt lugn i Europa Är 1921. Kriget Àr slut och lÀnderna slickar sina sÄr.

De första 25 loken monterades ner för att klara jÀrnvÀgstransporten som gick via Haparanda.

De första 25 loken monterades ner för att klara jÀrnvÀgstransporten som gick via Haparanda.

Foto: Fotograf saknas!

Recension2022-05-12 06:07
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

NY BOK

Jan Bergsten

Tidernas lokaffĂ€r. NĂ€r Lenin köpte tusen Ă„nglok i Sverige 

Trafik-Nostalgiska Förlaget

I Ryssland Ă€r tsarregimen störtad, men ingen vet hur lĂ„ngvarig den nya regimen kommer att bli. Landet Ă€r utfryst frĂ„n handelsmarknaden i vĂ€st. Revolutionen har medfört en kollaps i Ryssland, pĂ„ alla nivĂ„er. Men bolsjevikerna har guld. Tsarregimens enorma guldreserv. Visserligen Ă€r statsskulden ocksĂ„ gigantisk, men bolsjevikregimen tĂ€nker inte betala av pĂ„ den. 

Men Sverige har klarat sig oskadd genom det första vĂ€rldskriget och industrin stĂ„r redo för nya stora ordrar. GĂ€rna frĂ„n Ryssland. 

Stockholm har blivit en viktig mötesplats för svenska och ryska affĂ€rsmĂ€n och ryska kurirer frĂ„n bolsjevikernas legation. Staden Ă€r en plats dĂ€r man gör affĂ€rer. Svenska företag Ă€r bland de första att Ă„teruppta handeln med Ryssland efter revolutionen. 

PÄ den hÀr arenan möts den svenske affÀrsmannen Gunnar W Andersson och Lenins utsÀnde rÄdgivare Leonid Krasin för att diskutera affÀrer. Lenin vill köpa Änglok. Tusen stycken. Och betalningen ska ske med bolsjevikernas guldtackor. Andersson ser möjligheterna och det blir affÀr.

Men att tillverka tusen Änglok krÀver industrikapacitet. Andersson köper upp företag, till och med ett jÀrnverk, och TrollhÀttans industri vÀxer. Arbetsmarknaden fÄr ett makalöst uppsving och unga nyanstÀllda spolingar vid NOHAB tjÀnar plötsligt stora pengar. Ryssarna sÀtter fÀrg pÄ hela staden med stora och vÄta fester i Ryssvillan.

Men nÄgonstans pÄ vÀgen gÄr förhandlingarna med Sovjet inte som berÀknat och ordern halveras till femhundra lok. Vilket Àr tur, eftersom lönsamheten kommer att bli lÄg.

SjĂ€lva leveransen blir ett Ă€ventyr i sig. Rysslands jĂ€rnvĂ€g har en annan spĂ„rvidd, och det gĂ„r inte att köra de nytillverkade loken till Ryssland. De ryska hjulen och stora delar av loken lastas pĂ„ vagnar, medan ramverken till de första arton loken förses med svenska extrahjul, och tĂ„gen körs frĂ„n TrollhĂ€ttan via TorneĂ„ till Ryssland. 

De resterande nÀrmare femhundra loken skickas istÀllet med fraktfartyg till Ryssland. TrollhÀttans hamn fÄr en jÀttekran, Rysskranen, som med en lyftkraft pÄ 80 ton klarar att lyfta ner loken i fartygets lastrum.

Men nĂ€r loken vĂ€l levererats, mĂ„ste NOHAB gĂ„ pĂ„ sparlĂ„ga. TrollhĂ€ttan hamnade i depression. Staten gick in och efter flera turer etablerades Svenska Aeroplan AB (Saab). 

Men medan NOHAB i TrollhĂ€ttan var fullt upptagna av att leverera Ă„nglok, var moderniseringen av Malmbanan redan igĂ„ng. VĂ€stra stambanan stod pĂ„ tur. Lösningen lĂ„g i diesel och el. Andra svenska företag tillverkade de nya loken. 

I början av 1960-talet slutade Ă„ngloken att anvĂ€ndas i reguljĂ€r tĂ„gtrafik i Sverige, Ă€ven om de har anvĂ€nts under svĂ„ra vintrar i början av 1970-talet. 

LÀsaren fÄr glimtar av Rysslands historia, likasÄ en inblick i TrollhÀttans storhetstid, och den lokintresserade fÄr en rad fakta och detaljer om utvecklingen frÄn Änga till diesel och el som drivmedel.