NY BOK
Jan Bergsten
Tidernas lokaffÀr. NÀr Lenin köpte tusen Änglok i Sverige
Trafik-Nostalgiska Förlaget
I Ryssland Àr tsarregimen störtad, men ingen vet hur lÄngvarig den nya regimen kommer att bli. Landet Àr utfryst frÄn handelsmarknaden i vÀst. Revolutionen har medfört en kollaps i Ryssland, pÄ alla nivÄer. Men bolsjevikerna har guld. Tsarregimens enorma guldreserv. Visserligen Àr statsskulden ocksÄ gigantisk, men bolsjevikregimen tÀnker inte betala av pÄ den.
Men Sverige har klarat sig oskadd genom det första vÀrldskriget och industrin stÄr redo för nya stora ordrar. GÀrna frÄn Ryssland.
Stockholm har blivit en viktig mötesplats för svenska och ryska affÀrsmÀn och ryska kurirer frÄn bolsjevikernas legation. Staden Àr en plats dÀr man gör affÀrer. Svenska företag Àr bland de första att Äteruppta handeln med Ryssland efter revolutionen.
PÄ den hÀr arenan möts den svenske affÀrsmannen Gunnar W Andersson och Lenins utsÀnde rÄdgivare Leonid Krasin för att diskutera affÀrer. Lenin vill köpa Änglok. Tusen stycken. Och betalningen ska ske med bolsjevikernas guldtackor. Andersson ser möjligheterna och det blir affÀr.
Men att tillverka tusen Änglok krÀver industrikapacitet. Andersson köper upp företag, till och med ett jÀrnverk, och TrollhÀttans industri vÀxer. Arbetsmarknaden fÄr ett makalöst uppsving och unga nyanstÀllda spolingar vid NOHAB tjÀnar plötsligt stora pengar. Ryssarna sÀtter fÀrg pÄ hela staden med stora och vÄta fester i Ryssvillan.
Men nÄgonstans pÄ vÀgen gÄr förhandlingarna med Sovjet inte som berÀknat och ordern halveras till femhundra lok. Vilket Àr tur, eftersom lönsamheten kommer att bli lÄg.
SjÀlva leveransen blir ett Àventyr i sig. Rysslands jÀrnvÀg har en annan spÄrvidd, och det gÄr inte att köra de nytillverkade loken till Ryssland. De ryska hjulen och stora delar av loken lastas pÄ vagnar, medan ramverken till de första arton loken förses med svenska extrahjul, och tÄgen körs frÄn TrollhÀttan via TorneÄ till Ryssland.
De resterande nÀrmare femhundra loken skickas istÀllet med fraktfartyg till Ryssland. TrollhÀttans hamn fÄr en jÀttekran, Rysskranen, som med en lyftkraft pÄ 80 ton klarar att lyfta ner loken i fartygets lastrum.
Men nÀr loken vÀl levererats, mÄste NOHAB gÄ pÄ sparlÄga. TrollhÀttan hamnade i depression. Staten gick in och efter flera turer etablerades Svenska Aeroplan AB (Saab).
Men medan NOHAB i TrollhÀttan var fullt upptagna av att leverera Änglok, var moderniseringen av Malmbanan redan igÄng. VÀstra stambanan stod pÄ tur. Lösningen lÄg i diesel och el. Andra svenska företag tillverkade de nya loken.
I början av 1960-talet slutade Ängloken att anvÀndas i reguljÀr tÄgtrafik i Sverige, Àven om de har anvÀnts under svÄra vintrar i början av 1970-talet.
LÀsaren fÄr glimtar av Rysslands historia, likasÄ en inblick i TrollhÀttans storhetstid, och den lokintresserade fÄr en rad fakta och detaljer om utvecklingen frÄn Änga till diesel och el som drivmedel.