Rosenfeldts ensamdebut överraskar och lovar mer

FörvÀntningarna Àr stora hos undertecknad nÀr jag börjar lÀsa Hans Rosenfeldts första egna kriminalroman, "Vargasommar".

Hans Rosenfeldt har skrivit "Vargasommar", som utspelar sig i Haparanda.

Hans Rosenfeldt har skrivit "Vargasommar", som utspelar sig i Haparanda.

Foto: Anders Thessing

Recension2020-10-12 17:17
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

NY BOK

Hans Rosenfeldt

Vargasommar

Norstedts

Och att den utspelas i Haparanda, historiskt sett en smĂ„tt mytisk grĂ€nsstad dĂ€r revolutionsledaren Lenin passerat, men dĂ€r det i relativ nutid mest dramatiska som hĂ€nt Ă€r att Ikea smĂ€llde upp ett varuhus dĂ€r. 

Nu har ju inte storleken nĂ„gon större betydelse vad gĂ€ller brott och kriminalitet. Dess grund-anatomi av pengahunger, knark, skulder, utpressning och vĂ„ld finns i större och mindre skala varhelst i vĂ€rlden. Plus, inte att förglömma, hĂ€mnd - som drivkraft nĂ€stan oövertrĂ€ffad. 

Anslaget i "Vargasommar", första boken i en planerad serie, Ă€r bĂ„de makabert och vĂ„ldsamt: en död varg hittas med delar av en man i magen. 

Dödade vargen mannen, eller var han död innan han blev föda Ă„t en uthungrad varg? Ă€r frĂ„gor polisen Hannah Wester med kolleger, plus förstĂ€rkning frĂ„n LuleĂ„, fĂ„r pĂ„ sitt bord. Ganska snart konstateras att ett brott, ett mord, har skett. 

Rosenfeldt Ă€r mannen bakom tv-serien Bron (en favorit) och dĂ€rför blir jag till en början besviken pĂ„ "Vargasommar". Mer av samma Ă€r kĂ€nslan, kriminalromanens ABC – igen. Varför? 

Vi fÄr sÄ smÄtt kÀnna karaktÀrerna, deras handel och vandel och deras vardag av drömmar och ofta rÀtt sjaskiga liv. Eller torftiga relationer som inte sÀllan gÄtt i stÄ, i Hannahs fall bottnad i smÀrta kring en mamma som tog livet av sig. Fast dÀr minnet av försvunna dottern Elin frambringar den största Ängesten. Och frÄgan: Varför? Och vad har hÀnt sedan hon försvann, blev kidnappad, och bara lÀmnade kvar en röd lacksko. 28 Är har gÄtt.

Staden Haparanda kallas i romanen "Hon", och Rosenfeldt försöker bygga en helhet genom att skjuta in dess historia, eller i ett helikopterperspektiv skildra ett vardagsliv, en parallell till det blodiga drama som pĂ„gĂ„r i samhĂ€llets mer ljusskygga trakter, fast ibland stöter de bĂ„da pĂ„ varandra. Kriminalitetens tentakler Ă€r vida och grĂ€nslösa, och i "Vargasommar" kommer en mördarmaskin med namnet Katja att ha huvudrollen, pĂ„ flera olika sĂ€tt. Hon jobbar pĂ„ uppdrag av en oligark i Ryssland, och flera gĂ„nger under lĂ€sningen kommer jag pĂ„ mig att tĂ€nka pĂ„ Millennium-serien (fast utan Lisbeth Salander). Hon var bra pĂ„ att vĂ€nta, Ă€r en Ă„terkommande karaktĂ€rsbeskrivning av Katja. 

"Vargasommar" fĂ„r mig inte att skaka som ett asplöv av spĂ€nning. Men den överraskar nĂ€r drygt ett femtiotal sidor Ă„terstĂ„r. Det jag kanske borde ha förstĂ„tt tidigare klarnar, och fĂ„r mig att bli nyfiken pĂ„ vad som komma skall. För "Vargasommar" har ett slut, men samtidigt stĂ€ller den frĂ„gor för polisen, makan och mamman Hannah Wester. Och jag som lĂ€sare glĂ€ds, trots allt, Ă„t att det ska bli en fortsĂ€ttning. Och jag tror att det bara kan bli bĂ€ttre.