"Control" satte Remedy pÄ kartan

FinlÀndska spelutvecklaren Remedy hade inte jÀttesvÄrt att hitta samarbetspartners innan. Men efter framgÄngarna med "Control" stÄr intressenterna pÄ rad.
–Du Ă€r i princip bara sĂ„ bra som ditt senaste spel. "Control" Ă€ndrade förutsĂ€ttningarna för Remedy, sĂ€ger kommunikationschefen Thomas Puha.

"Control" hade i vÄras sÄlts i fler Àn tvÄ miljoner exemplar, och har gjort att flera inom spelindustrin fÄtt upp ögonen för finlÀndska spelutvecklaren Remedy. Pressbild.

"Control" hade i vÄras sÄlts i fler Àn tvÄ miljoner exemplar, och har gjort att flera inom spelindustrin fÄtt upp ögonen för finlÀndska spelutvecklaren Remedy. Pressbild.

Foto: Remedy/TT

Spel2021-10-09 07:56

Svenskar slÄr sig ofta för bröstet för det svenska spelundret. Men faktum Àr att vÄr östra granne Àr i samma nivÄ, sett till omsÀttning och resultat.

En del av det finlÀndska spelundret Àr Remedy, som sedan starten för lite mer Àn kvarts sekel sedan har skapat titlar som "Max Payne", "Quantum break" och "Alan Wake".

FramgÄngsreceptet?

– Det handlar först och frĂ€mst om rĂ€tt folk som vill stanna. Uppenbarligen handlar det om fantastiska spel, men du kan inte göra jĂ€ttebra spel om du inte har en jĂ€ttebra grupp, sĂ€ger communitychefen Vida Starcevic.

Snabbat upp processen

Men det har inte varit nÄgon dans pÄ rosor. "Alan Wake" frÄn 2010 tog sju Är att skapa. "Quantum break" frÄn 2016 tog nÀrmare fem. Att jobba med ett spel i taget gjorde Remedy sÄrbart, och det var dessutom svÄrt att vÀxa.

– Vi bestĂ€mde oss för att börja arbeta pĂ„ flera titlar samtidigt. FrĂ„n ett affĂ€rsperspektiv handlar det om att sprida riskerna. Om ett spel inte gĂ„r bra sĂ„ kan vi hantera det, sĂ€ger kommunikationschefen Thomas Puha.

Nu Àr mÄlet att fÄ ut nÄgonting varje Är.

– Det Ă€r definitivt svĂ„rt, för du mĂ„ste balansera resurserna. Det spelet som Ă€r nĂ€rmast att slĂ€ppas tenderar att suga Ă„t sig alla resurser, vilket kan skapa problem för de andra titlarna, sĂ€ger han.

Trots att cv:t var vÀlfyllt lyckades den finlÀndska studion ta spelvÀrlden med storm med "Control", en tredjepersonsskjutare som kritikerhyllats bÄde för det tekniska och det konstnÀrliga hantverket.

– Det har varit ett privilegium att arbeta pĂ„ nĂ„got som var sĂ„ fantastiskt och som fick sĂ„nt jĂ€ttefint mottagande, som vi inte riktigt rĂ€knat med. Man Ă€r bara sĂ„ bra som sitt senaste spel, och samtalet kring Remedy förĂ€ndrades vĂ€ldigt snabbt med "Control", sĂ€ger Pua.

– Folk sĂ€ger: "Vi borde ha skrivit pĂ„ för 'Control'" (och vi svarar) "ja, det borde ni, men nu kan ni skriva pĂ„ för nĂ€sta grej", fortsĂ€tter han.

FramgÄngarna har dessutom gjort det lÀttare att rekrytera folk, och ger ocksÄ sjÀlvförtroende och energi till utvecklarna.

För nĂ€rvarande arbetar Remedy med ett hemligt spel med kodnamnet "Vanguard", skjutarspelet "Crossfire x" och "Control"-avknoppningen "Condor", en uppföljare till "Control". Nyligen slĂ€pptes Ă€ven remastern – en upputsad variant – av "Alan Wake".

En del i branschen hÀvdar att sÄ kallade "remasters" ofta slÀpps för att testa marknaden för en eventuell uppföljare, nÄgot som ryktas vara pÄ gÄng hos Remedy.

Det Àr inget som varken bekrÀftas eller dementeras.

– För oss handlar det om att bevara ett elva Ă„r gammalt spel och nĂ„ Playstationpubliken för första gĂ„ngen, och de som var för unga nĂ€r det slĂ€pptes, sĂ€ger Vida Starcevic diplomatiskt.

Fakta: Svensk och finlÀndsk spelindustri

Sverige har fler Ă€n dubbelt sĂ„ mĂ„nga bolag inom spelbranschen som Finland (435 jĂ€mfört med cirka 200), och Sverige har omkring 6 000 anstĂ€llda jĂ€mfört med Finlands 3 600.

Trots det omsÀtter bÄda lÀndernas respektive spelindustri omkring 24 miljarder kronor, med ett resultat pÄ 5 miljarder kronor.

Finlands förhÄllandevis höga siffror beror till största delen av mobilspelutvecklaren Supercell ("Clash of clans", "Hay day"), som stÄr för drygt hÀlften av finlÀndska spelindustrins omsÀttning.

KĂ€llor: Svenska spelbranschen, Play Finland


Fakta: Remedy

Remedy Entertainment bildades som bolag i augusti 1995. Bolagets första spel blev "Death rally" 1996. 2001 kom det stora genombrottet med "Max Payne", som bland annat införde det sÄ kallade "bullet time", en förmÄga att sakta ned tiden i strider. Uppföljaren "May Payne 2" slÀpptes 2003. "Max Payne" blev Hollywoodfilm med Mark Wahlberg, som hade premiÀr 2008. För Remedys del gick man vidare till "Alan Wake" (2010), "Quantum break" (2016) och "Control" (2019). "Control" kostade omkring 30 miljoner euro att göra, och blev en stor kritikerframgÄng och vann flera priser som "Ärets spel"

I dag har Remedy omkring 300 anstÀllda och omsatte under första halvÄret i Är motsvarande 95 miljoner kronor, med ett rörelseresultat pÄ 23,3 miljoner.

För nÀrvarande arbetar Remedy med ett nytt "Control"-spel, avknoppningstiteln "Condor", förstapersonssjutaren "Crossfire x", gratisspelet "Vanguard" och ett hemligt spel med Epic Games. Den 5 oktober slÀpptes en remaster av "Alan Wake", som gjorts tillsammans med brittiska D3T.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!