Svenskar slÄr sig ofta för bröstet för det svenska spelundret. Men faktum Àr att vÄr östra granne Àr i samma nivÄ, sett till omsÀttning och resultat.
En del av det finlÀndska spelundret Àr Remedy, som sedan starten för lite mer Àn kvarts sekel sedan har skapat titlar som "Max Payne", "Quantum break" och "Alan Wake".
FramgÄngsreceptet?
ââDet handlar först och frĂ€mst om rĂ€tt folk som vill stanna. Uppenbarligen handlar det om fantastiska spel, men du kan inte göra jĂ€ttebra spel om du inte har en jĂ€ttebra grupp, sĂ€ger communitychefen Vida Starcevic.
Snabbat upp processen
Men det har inte varit nÄgon dans pÄ rosor. "Alan Wake" frÄn 2010 tog sju Är att skapa. "Quantum break" frÄn 2016 tog nÀrmare fem. Att jobba med ett spel i taget gjorde Remedy sÄrbart, och det var dessutom svÄrt att vÀxa.
ââVi bestĂ€mde oss för att börja arbeta pĂ„ flera titlar samtidigt. FrĂ„n ett affĂ€rsperspektiv handlar det om att sprida riskerna. Om ett spel inte gĂ„r bra sĂ„ kan vi hantera det, sĂ€ger kommunikationschefen Thomas Puha.
Nu Àr mÄlet att fÄ ut nÄgonting varje Är.
ââDet Ă€r definitivt svĂ„rt, för du mĂ„ste balansera resurserna. Det spelet som Ă€r nĂ€rmast att slĂ€ppas tenderar att suga Ă„t sig alla resurser, vilket kan skapa problem för de andra titlarna, sĂ€ger han.
Trots att cv:t var vÀlfyllt lyckades den finlÀndska studion ta spelvÀrlden med storm med "Control", en tredjepersonsskjutare som kritikerhyllats bÄde för det tekniska och det konstnÀrliga hantverket.
ââDet har varit ett privilegium att arbeta pĂ„ nĂ„got som var sĂ„ fantastiskt och som fick sĂ„nt jĂ€ttefint mottagande, som vi inte riktigt rĂ€knat med. Man Ă€r bara sĂ„ bra som sitt senaste spel, och samtalet kring Remedy förĂ€ndrades vĂ€ldigt snabbt med "Control", sĂ€ger Pua.
ââFolk sĂ€ger: "Vi borde ha skrivit pĂ„ för 'Control'" (och vi svarar) "ja, det borde ni, men nu kan ni skriva pĂ„ för nĂ€sta grej", fortsĂ€tter han.
FramgÄngarna har dessutom gjort det lÀttare att rekrytera folk, och ger ocksÄ sjÀlvförtroende och energi till utvecklarna.
För nĂ€rvarande arbetar Remedy med ett hemligt spel med kodnamnet "Vanguard", skjutarspelet "Crossfire x" och "Control"-avknoppningen "Condor", en uppföljare till "Control". Nyligen slĂ€pptes Ă€ven remastern â en upputsad variant â av "Alan Wake".
En del i branschen hÀvdar att sÄ kallade "remasters" ofta slÀpps för att testa marknaden för en eventuell uppföljare, nÄgot som ryktas vara pÄ gÄng hos Remedy.
Det Àr inget som varken bekrÀftas eller dementeras.
ââFör oss handlar det om att bevara ett elva Ă„r gammalt spel och nĂ„ Playstationpubliken för första gĂ„ngen, och de som var för unga nĂ€r det slĂ€pptes, sĂ€ger Vida Starcevic diplomatiskt.