Verklighetsflykten

Christian Gyrling är en svensk animations- och AI-programmerare - hos Naughy Dog i USA. - Verkligheten är tråkig, säger han.

Foto: Fotograf saknas!

SPEL2008-05-17 06:00
Trots hemlängtan och brist på släktingar och ärtsoppa så har Christian Gyrling gjort sig hemmastadd i sitt nya land, samtidigt som Coca-Colan ständigt är närvarande och polotröjan som tagen ur en Los Angeles-garderob.
- Jag ser fram emot att få åka tillbaka och ta på mig shortsen igen, säger han skrattandes medan regnet sipprar ner utanför fönstret.
- Sen är ju Naughty Dog ett otroligt bra företag, och att många kommer från olika länder gör att vi ser saker och ting annorlunda vilket kan vara en fördel.
Närmar sig filmen
Visst är det så. Att många kockar resulterar i en kass soppa gäller inte alla kreativa yrken. Ju fler idéer och tankar, desto mer spännande resultat - vilket Naughty Dogs Uncharted är ett utmärkt exempel på.
- Vi ville brygga gapet mellan spel och film, berättar han. Jag tycker att vi lyckades. Det blev överdrivet och matinéartat. Typ som när Indiana Jones slår sönder ett helt barbord när han slåss, det är så over-the-top.
Christian Gyrlings passion lyser igenom när han gestikulerar och berättar om sitt hektiska liv i världens största nöjesbransch. Jag frågar honom hur det känns att jobba med spel just nu när konsolerna är tillräckligt kraftfulla för att skapa fotorealistisk grafik och nästintill verklighetstrogna spel. Han stannar till och tänker efter. Det är tyst ett bra tag, innan han bestämmer sig för att svara.
- Visst kan vi i dag göra hyperrealistiska grejer, men verkligheten är ganska tråkig, säger han och nickar för sig själv. Gör spel som Mario i stället.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!