I ”Fanny och Alexander” spelar kläderna en stor roll

I teaterns ateljé råder febril aktivitet. Symaskinerna brummar, det nålas, stryks och klipps. ”Vad var det för mått Gunilla hade på underkjolen?” frågar någon. Teaterchefen Röör har nämligen också en roll i ”Fanny och Alexander” på Norrbottensteatern i höst.

Philip Lithner provar fracken med hjälp av kostymdesignern Liv Pettersson inför premiären av "Fanny och Alexander" på Norrbottensteatern.,

Philip Lithner provar fracken med hjälp av kostymdesignern Liv Pettersson inför premiären av "Fanny och Alexander" på Norrbottensteatern.,

Foto: Josefin Wiklund

Teater2023-08-29 06:07

Det är nästan två månader kvar, men mycket ska hinnas med innan premiären. Med 20 personer på scen och många kostymbyten är det ett stort antal detaljer som ska klaffa innan ridån går upp för höstens helaftonsföreställning, Ingmar Bergmans ”Fanny och Alexander”.

Kostymdesignern Liv Pettersson provar ut kläder till skådespelaren Philip Lithner:

– VI ”fokar” på fracken, det brukar ta lite tid. Här nere ska vi hitta en byxa som passar, prova skjorta och kolla på skor. Sedan går vi upp till kostymförrådet och tittar på frackar, säger hon.

Philip Lithner från Malmö gör sin första roll på teatern, men han gick Teaterskolan i Luleå 2012–2015. Han gläds åt att vara tillbaka i huset efter åtta år som frilansande skådespelare, och kommer närmast från Dramaten i Stockholm.

– Det känns jättehärligt, och roligt att det är årets teaterstudenter som gör sin första praktik i föreställningen. Och det är första gången jag har frack, faktiskt. Det känns spännande, säger han. 

Repetitionerna har pågått sedan i början av augusti.

– Gud, vilka stora byxor, helt gigantiska! Du kan ta de här i stället, utropar Liv Pettersson och räcker honom ett annat par som passar bättre. 

– Frackbyxor som är lite äldre är ganska vida, de ska vara det. Men de här sitter fint i midjan. Vi ska prova skor också, två par med olika uttryck. Vi kan måla dem, de behöver en omgång hos skomakaren, säger hon. 

Kostymförrådet ligger en trappa upp, en jättelik skattkammare med allehanda kreationer och accessoarer. Där letar Liv Pettersson ganska snabbt fram rätt frack. 

– Jättefin! Jag tror att vi har hittat den på andra försöket, jag ska bara ta en sista titt. Och hatten är till dig, prova den på, säger hon.

Arbetet med kostymerna är omfattande, med 20 personer på scen och både stora och små byten. Det är scener med julspel, Hamlet-repetition, och en kamel.

– Jag höftade och sa att det är säkert 70–80 kostymer, men då räknas även små, som en mantel, säger Liv Pettersson.

– Man får se potential i allt, känner jag. Det blir mycket förrådsplock. De fyra anställda i stora ateljén hinner inte tillverka allt, de fokuserar på det som behöver skräddarsys. Det är mycket klänningar, berättar hon. 

Tillskäraren Therése Nilsson och sömmerskan Susanne Öhman arbetar koncentrerat.

– Nu är det bara en klänning kvar som inte är klippt, sen är det några barnplagg, berättar Therése Nilsson.

Kläderna måste också förberedas för att klara snabba byten.

– Förr i tiden var det hyskor, hakar och knappar överallt, men vi måste tänka rationellt. Kardborrband låter och förstör, de är vi inte så förtjusta i. Det är mer tryckknappar, och dragkedja på några ställen där det inte syns. Det är nya lösningar varje gång. Vi testar och gör om tills vi får det att funka, säger hon.

Philip Lithner spelar Carl Ekdahl, som är gift med Lydia (Emelie Florén). Han gör fyra byten: morgonrock, frack, linnekostym och morning coat.

– I scenen med Lydia i sängkammaren snackade vi om att du klär av dig samtidigt som du spelar, säger Liv Pettersson. 

– Ja, och jag vet inte om jag har rökrock. I slutet av scenen ska jag i vredesmod vilja fly därifrån, och tar på mig kläderna lite halvt, svarar Philip Lithner.

Hur mycket förhåller ni er till originalet med kostymerna?

– Det är svårt när det finns en så tydlig förlaga i filmen. Teatern har varit ganska tydlig med att den vill ha en epokföreställning, det ska gå att känna igen känslan och bilderna. Frackarna i julscenen kändes givna. Men vi försöker hitta lite nivåer av förhöjning, så vi ändå får in lite färg. Särskilt för herrarna är det svårt, det blir mycket pingviner och kostymer, säger Liv Pettersson och tillägger att de ändå försöker ta ut svängarna lite. 

Philip Lithner har en speciell relation till filmen ”Fanny och Alexander”:

– Jag har sett den någon gång till jul, inte så många gånger. Men när jag hörde att jag skulle spela Carl Ekdahl tänkte jag direkt ”är det han som fiser?” Och det var det. Jag minns inte bråken, det var så länge sen jag såg den. Men just fis-scenen minns jag.

Kollationeringen i maj gav mersmak:

– Det är ju en satans bra historia, så spännande, hemsk och gripande. Det är väldigt roligt att få göra denna storslagna pjäs, det ska bli kul att se hur publiken tar emot den.

”Fanny och Alexander” har premiär den 21 oktober 2023.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!