Pascalidous mammor hyllas pÄ scenen

Verklighetens mammor, vĂ€ckta mitt i natten av poliser som berĂ€ttar att deras söner har mördats – nu blir de gestaltade pĂ„ teaterscenen. Alexandra Pascalidou beskriver upplevelsen av förestĂ€llningen "Mammorna" som ren katarsis.

"De vÀrsta dramerna utspelas bara kilometer ifrÄn oss" sÀger Alexandra Pascalidou apropÄ pjÀsen "Mammorna". Arkivbild.

"De vÀrsta dramerna utspelas bara kilometer ifrÄn oss" sÀger Alexandra Pascalidou apropÄ pjÀsen "Mammorna". Arkivbild.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Teater2021-10-18 14:44

Riksteaterns uppsĂ€ttning – ett samarbete med Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm – Ă€r dokumentĂ€rteater baserad pĂ„ Alexandra Pascalidous reportagebok frĂ„n 2018. Under pressvisningen i Hallunda satt nĂ„gra av de mammor som Pascalidou hade intervjuat med i publiken.

– Det var sĂ„ omtumlande att uppleva stora starka mĂ€n och stora starka kvinnor som bara satt och grĂ€t och skrattade synkroniserat, samtidigt. Det var inte minst ett kvitto pĂ„ att det hĂ€r Ă€r fruktansvĂ€rt viktigt, sĂ€ger Pascalidou och berĂ€ttar att Ă€ven skĂ„despelarna har grĂ„tit sig igenom veckor av repetitioner.

TT: Vilken Àr den vÀrsta fördomen som du vill klÀ av?

– Det finns sĂ„ mĂ„nga, en av fördomarna Ă€r att alla som mördas Ă€r kriminella, en annan att de Ă€r med i gĂ€ng. Det Ă€r inte sant, alla Ă€r inte kriminella. Sedan finns det en fördom om att de hĂ€r mammorna inte bryr sig, inget kunde vara mindre sant. Mammorna har verkligen kĂ€mpat för sina barn, de har gjort de bĂ€sta utifrĂ„n de förutsĂ€ttningar som de har haft.

VĂ€ckte stark kritik

Samtidigt som kritiker redan hyllat förestÀllningen har Alexandra Pascalidou fÄtt kritik för ett annat projekt. Förra veckan rapporterade hon i Expressen om en 13-Ärig flicka som varit försvunnen i nio mÄnader men nu kommit tillbaka till sin familj. Publiceringen vÀckte stark kritik eftersom rapporteringen inledningsvis skedde med den minderÄriga flickans namn och bild.

– Det dĂ€r Ă€r fullkomligt Expressens ansvar. Jag Ă„kte dit och sedan skulle jag skriva artikeln i bilen efterĂ„t. Som frilansjournalist har man ingen kontroll över det som publiceras.

Sin egen publicering av namn och bilder pÄ Instagram motiverar hon med farhÄgor för att ingen annars skulle tro pÄ historien. Flickan och hennes familj tillhör en kategori som "konstant misstros" enligt Pascalidou.

– Jag kan inte begripa hur en tonĂ„ring i Sverige kan försvinna utan att nĂ„gon bryr sig, utan att hon blir efterlyst av myndigheterna direkt, det var min ingĂ„ng i det hĂ€r. Jag har gjort samma sak i 26 Ă„r, jag har försökt ge de drabbade en egen röst, göra dem till subjekt i sina egna historier. Jag kommer alltid att hitta sĂ€tt att berĂ€tta de hĂ€r historierna.

Följer med

Under pandemin fick Alexandra Pascalidou en stor del av sina frilansuppdrag instÀllda och började dÀrför studera drama, text och teater pÄ Södertörns högskola. Hon har ocksÄ varit med och skrivit manus till teaterförestÀllningen som under hösten turnerar i Riksteaterns regi. Alexandra Pascalidou följer med till ett tiotal platser och leder publiksamtal efterÄt.

– FörestĂ€llningen Ă€r ett eget verk. Jag har adderat delar och dialoger som jag inte fick plats med i boken. Som till exempel nĂ€r jag satt och googlade pĂ„ mammor – "förortsmamman", "flyktingmammor" – och knappt hittade nĂ„gonting. Det jag hittade var "Mamma Mia the party" och Mamma Mu och krĂ„kan.

TT: Det lÄter som att du kommer att jobba mer med dramatik?

– Jag Ă€lskar det hĂ€r. MĂ€nniskoödena har under tusentals Ă„r med viss variation varit desamma. Vi försöker alla förstĂ„ mĂ€nniskan och mĂ€nskligheten i oss sjĂ€lva. Sedan blir det hĂ€r konstverket nĂ„got i varje mĂ€nniska som det landar hos.

Fakta: "Mammorna"

Ensemble: Maria Salah, Chatarina Larsson, Gloria Tapia och Lo Kauppi.

Av: Alexandra Pascalidou, Sunil Munshi och Lisa Lindén

Regi: Sunil Munshi.

PremiĂ€r: 19 oktober i UmeĂ„ – dĂ€refter turnĂ©. Spelas frĂ„n 14/1 2022 pĂ„ Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!