StenshÀll ger kÀnga Ät Kafkalik byrÄkrati

Med Kafkas "Processen" avslutar Pontus StenshÀll sin tid som konstnÀrlig ledare för Göteborgs stadsteater. I hans tappning handlar klassikern om kulturens kamp mot ett samhÀlle styrt av administration, kontroll och klÄfingriga politiker.

Med "Processen" tar Pontus StenshÀll adjö frÄn Göteborgs Stadsteater. Pressbild.

Med "Processen" tar Pontus StenshÀll adjö frÄn Göteborgs Stadsteater. Pressbild.

Foto: Ola Kjelbye

Teater2023-03-30 07:00

Pontus StenshÀll har i decennier jobbat pÄ teaterinstitutioner i Sverige och nÀr han nu tar avsked frÄn Göteborgs Stadsteater efter Ätta Är sammanfattar han erfarenheterna med hjÀlp av Kafka. Han har valt att förlÀgga handlingen i "Processen" till en teater.

– Jag har jobbat pĂ„ mĂ„nga olika sorters institutioner och sett den förĂ€ndring som skett, men det Ă€r samtidigt svĂ„rt att fĂ„ syn pĂ„ byrĂ„kratismen, "kontrollismen" och "administrationismen" som bara vĂ€xer, sĂ€ger Pontus StenshĂ€ll pĂ„ telefon.

I hans fria dramatisering stÄr ett klassiskt commedia dell'arte-sÀllskap som repeterar Shakespeare i fokus. Det administrativa helvetet hos Kafka kontrasteras mot den ursprungliga formen av teater vars magi sker "hÀr och nu", förklarar StenshÀll.

– Det Ă€r sĂ„ fullt av liv. Det andra Ă€r motsatsen till liv, och man fĂ„r syn pĂ„ bĂ„de teatern och det andra, Kafkaliknande, hĂ€r.

Om en omöjlig kamp

Det "Kafkaliknande" utspelas i en vÀrld styrd av byrÄkrati, dÀr man inte vet vem som fattar besluten eller vem man ska konfrontera. Pontus StenshÀll inkluderar exempel som att repetitionslokaler görs om till kontor för att bereda plats för en vÀxande administration, och att kulturen kontrolleras med hjÀlp av krÄngliga ansökningsförfaranden. Han ger ocksÄ en kÀnga Ät politiker som inte förstÄr principen om armlÀngds avstÄnd.

– Det hemska Ă€r att det Ă€r en medveten taktik. NĂ€r man hör det första gĂ„ngen ramlar man av stolen och tror inte att det Ă€r sant. Men man vĂ€njer sig vid de fruktansvĂ€rda sakerna, att vissa politiker tror att de har en rĂ€ttighet och skyldighet att lĂ€gga sig i den konstnĂ€rliga utformningen nĂ€r den finansieras av skattepengar.

Han tycker teaterns situation sÀger nÄgot om samhÀllet i stort, hur det styrs allt mer av new public management, dÀr administration trÀnger ut verksamheten. Och trots att förestÀllningen Àr tÀnkt att vara "bjussig" med en stor dos humor ruvar en stor sorg bakom allt, enligt StenshÀll.

– Det Ă€r den omöjliga kampen för kĂ€rnverksamheten, i det hĂ€r fallet kampen för konsten och livet gentemot att det mals ner i byrĂ„krati. Sedan Ă€r det en hyllning till teatervĂ€rlden och fantasin, till det omöjligas konst, sĂ€ger han.

"FÀrre röster"

Pontus StenshÀll sÀger att han har trivts "oerhört bra" pÄ Göteborgs Stadsteater, trots ett par turbulenta Är med metoo, pandemi och ombyggnationer. Han Àr mest stolt över sin varierade repertoar med "europeisk utblick", liksom över blandningen mellan namnkunniga regissörer och lokala förmÄgor.

Men han har ocksĂ„ ofta hamnat i polemik med en av stadens teaterrecensenter. Även det tycker han sĂ€ger nĂ„got om kulturens roll i samhĂ€llet i dag.

– Det Ă€r olyckligt ur en demokratisynpunkt att det Ă€r sĂ„ fĂ„ recensenter i en stor stad som Göteborg, jĂ€mfört med Stockholm dĂ€r det Ă€r mĂ„nga fler ögon som bedömer nĂ„got. Det Ă€r ett tilltagande problem för hela Sverige, och Ă€nnu vĂ€rre för mindre stĂ€der att det recenseras fĂ€rre och fĂ€rre saker och att allt fĂ€rre jobbar pĂ„ kultursidorna.

Fakta: Pontus StenshÀll

Bakgrund: Pontus StenshÀll har verkat som konstnÀrlig ledare för Göteborgs Stadsteater sedan den 1 augusti 2015.

Han Àr en av grundarna till Moment:teater i GubbÀngen i Stockholm. PÄ Göteborgs Stadsteater har han tidigare regisserat bland andra "Mephisto", "Utvandrarna", "Kung Lear", och "Kejsarn av Portugallien".

"Processen" publicerades efter Kafkas död 1925 och handlar om Josef K som en morgon grips utan förklaring till vad han anklagas för, och lÀsaren följer hans labyrintiska vÀg genom ett absurt rÀttssystem.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!